نماد سایت بیوتایل مگ

فواید و عوارض مانیکور و پدیکور چیست؟

فواید مانیکور و پدیکور
4.7/5 - (7 امتیاز)

بر خلاف تصور عموم، فواید مانیکور پدیکور تنها به جنیه های زیبایی آن محدود نیست؛ بلکه مراقبت از ناخن ها و پوست دست و پا برای سلامت جسمی و روانی شما مهم است. بطور کلی از فواید پدیکور و مانیکور می توان به بهبود گردش خون، بهبود بافت ناخن و پوست، استحکام پوست و همچنین حفظ ظاهر زیبای ناخن های دست و پاها اشاره کرد. در ادامه این مطلب به بررسی کامل فواید مانیکور و پدیکور خواهیم پرداخت که می توانید به مزایای بیشتری از این خدمات زیبایی پی ببرید؛ با ما همراه باشید؛

مزایای مانیکور و پدیکور

مانیکور و پدیکور فواید متعددی برای بدن و ذهن دارد. مانیکور و پدیکور، ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد و دست و پاهای شاداب تری به شما هدیه می دهد. شاید تعجب کنید اما مراقبت های دوره ای منظم از ناخن های دست و پا، می تواند علاوه بر حفظ زیبایی، به سلامت جسم و روان شما کمک کند. برخی از مهم ترین مزایای مانیکور و پدیکور به شرح زیر است:

فواید مانیکور برای جلوگیری از انواع عفونت ها

دست و پاها به طور روزانه در معرض آسیب های مختلفی هستند و ازاین رو خطر ابتلا به انواع عفونت در ناحیه نوک انگشتان و ناخن ها بسیار بالاست. مانیکور دست، روتین منظمی برای داشتن ناخن های سالم و زیبا است. با مانیکور و پدیکور منظم، احتمال ایجاد قارچ و سایر عفونت در ناخن ها کاهش می یابد.

اثرات مثبت مانیکور و پدیکور بر بهبود گردش خون

در انجام تمامی فعالیت های فیزیکی روزمره، این دست و پاها هستند که ما را یاری می کنند و به همین خاطر مفاصل و عضلات آن ها در معرض فشار زیادی قرار دارند. یکی از مزایای پدیکور و همچنین مانیکور این است که با ماساژهای خوب و عمیق در طول خدمات، منجر به افزایش جریان و گردش خون در این نواحی می شود. بهبود گردش خون منجر به تحرک بیشتر مفاصل و احساس فشار کمتر در عضلات می شود. خاصیت پدیکور پا و ماساژی که در هنگام پدیکور انجام می‌شود، منجر به تقویت گردش خون، کاهش تورم و بی‌حسی عضلات است. این فواید پدیکور پا به ویژه برای افرادی که با ایستادن های طولانی سروکار دارند، بسیار کاربردی و مفید است.

فواید پدیکور در لایه برداری و حذف پینه های پوستی

از بین بردن سلول های مرده پوست یکی دیگر از فواید مانیکور دست و پدیکور پاهاست که می تواند احساس و ظاهر کلی دست و پاها را بهبود ببخشد. در بدن به طور مداوم سلول های پوستی جدیدی ایجاد می شود و سلول های قدیمی مرده باید پاکسازی شوند. در لایه برداری عمیق مانیکور و پدیکور حرفه ای، منافذ پوستی باز و همچنین ناهنجاری های احتمالی در رشد ناخن کاهش می یابد. لایه برداری، چین و چروک های پوستی اطراف ناخن ها را صاف کرده و کلاژن سازی پوست را تحریک می کند. با لایه برداری پوست دست و پا و از بین بردن پینه ها و لکه ها و سلول های مرده، ظاهر نرم و شفاف تری در دست و پاها ایجاد می شود.

تاثیر پدیکور مانیکور بر رفع خستگی و کاهش استرس

مانیکور و پدیکور یکی از راه های عالی برای افزایش آرامش، استراحت و خاموش کردن مغز است. فرو بردن  دست و پاها درآب، برای کاهش تنش در بدن و خود مراقبتی در قالب یک درمان زیبایی، از فواید مانیکور خیس به شمار می آید و با وجود تمام استرس های روزانه، ساعتی را به آرامش، ماساژ و خدمات مانیکور و پدیکور سپردن، منجر به پاکسازی ذهن از تمامی دغدغه ها خواهد شد.

در این راستا، خواندن مقاله مانیکور و پدیکور چییست؟ شباهت ها و تفاوت های مانیکور و پدیکور پیشنهاد می شود.

فواید پدیکور پا و کفسابی

شاید بنظر برسد که پدیکور و کفسابی پاها یک خدمات زیبایی غیرضروری و لذت بخش است که فقط جنبه زیبایی ظاهری دارد. اما فواید پدیکور پا دلایل خوبی است تا بدانید که باید به صورت دوره ای این خدمات زیبایی را انجام دهید. در واقع پدیکور و مواد مورد استفاده در آن مانند کوکتل، فواید زیادی برای سلامتی دارد که فراتر از زیبایی ظاهری است. در ادامه به بررسی هر یک از اثرات مثبت پدیکور پا خواهیم پرداخت؛

برطرف‌کردن کالوس پا با کفسابی

از خواص پدیکور و کفسابی، لایه‌برداری پوست و برطرف‌کردن کالوس پا و جلوگیری از بیماری‌های ناخن است. با سردشدن هوا، پوست پاهای ما بیش ‌از پیش دچار زبری و خشکی می‌شوند. بازگشت نرمی و لطافت به پوست پا از فواید پدیکور در زمستان است.

حفظ رطوبت پوست با پدیکور و کفسابی

از دیگر مزایای مانیکور و پدیکور می توان به رفع خشکی پوست اشاره کرد.  تکنسین پدیکور و مانیکور با استفاده از لوسیون ها و مرطوب کننده ها، دست و پاهایتان را ماساژ می دهد و با استفاده از اسکراب ها، لایه ی مرده پوستتان را از بین می برد. حذف این لایه، جذب مواد و محصولات مراقبتی را راحت تر و تاثیر آن ها را بیشتر می کند.

فواید کوکتل پدیکور پا

 از فواید کوکتل پدیکور پا، رفع بوی نامطبوع پا است. از دیگر خواص کوکتل پدیکور می‌توان به خاصیت ضدقارچی آن اشاره کرد. علاوه بر این بهره مندی از خواص روغن نارگیل و مواد معدنی مانند منیزیم از فواید کوکتل پدیکور است.

خاصیت نرم کنندگی نمک پدیکور

استفاده از نمک می‌تواند به نرم‌شدن و لطیف شدن پاها کمک کند و درعین‌حال از ترک و خشکی پاها جلوگیری نماید. ازبین‌ رفتن لایه‌های مرده پوست و کاهش درد و تورم از خواص نمک پدیکور است. همچنین، از دیگر فواید نمک پدیکور می‌توان به سم‌زدایی و آب‌رسانی به پوست و خاصیت آنتی‌باکتریالی آن اشاره کرد.

فواید پدی ژل در پدیکور

از فواید پدی ژل در پدیکور، توانایی نگه‌داشتن دمای آب تا ۳ برابر بیشتر از حالت معمولی است. این دما باعث نرم‌شدن پاها و آماده‌کردن آن‌ها برای انجام پدیکور و سوهان‌کشی می‌شود. همچنین از دیگر خواص پدی ژل پدیکور کاهش استرس، خستگی و کوفتگی پاها پس از یک روز طولانی و پرمشغله است. همچنین، این محصول در درمان ترک پا و خشکی‌های شدید کف پا بسیار مؤثر است.

عوارض مانیکور و پدیکور

در کنار تمامی مزایا و مواردی که تاکنون بررسی کردیم، نمی توان از عوارض مانیکور و پدیکور چشم پوشی کرد. خطرات مانیکور و پدیکور به گونه ای است که می تواند مشکلات جدی را برای شما به وجود آورده و دقیقا در مقابل مزایای آن قرار گیرد. شکنندگی، لایه لایه شدن و عفونت ناخن ها از جمله متداول ترین عوارض پدیکور و مانیکور هستند که در ادامه بیشتر درباره آن ها صحبت می کنیم.

مانیکور و عوارض آن را می توان در مهارت تکنسین و عدم رعایت نکات بهداشتی در هنگام یا پس از انجام مانیکور و پدیکور خلاصه کرد. گاهی جدا شدن یا شکنندگی در ناحیه کوتیکول، باعث می شود تا افراد به کندن کوتیکول پرداخته و به آسیب های ناخن دامن بزنند. اغلب اختلالات ناخنی و عوارض مانیکور ناخن در افرادی مشاهده می شود که پوست خشک دارند، دست های خود را بیش از حد می شویند یا از شوینده های نامناسب استفاده می کنند.

مانیکور عوارض دیگری نیز دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

ایجاد عفونت در ناخن ، شایع ترین عوارض مانیکور و پدیکور ناخن پا

 گاهی اوقات ممکن است تکنسین شما به اشتباه، دستانتان را زخم کند و به پوستتان آسیب برسد. نگران کننده ترین خطر سلامتی که می تواند در سالن آرایشی به هنگام  انجام مانیکور و پدیکور رخ دهد، صدمه ای است که منجر به عفونت می شود. هپاتیت B و سایر عفونت های باکتریایی و قارچی دیگر می توانند از سالن های ناخن منتقل شوند، زیرا افراد زیادی به سالن ها مراجعه می کنند و ممکن است ناقل چنین بیماری هایی باشند. همچنین قارچ ناخن با سرعت بیشتری در سالن های ناخن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. در صورت انجام مانیکور یا پدیکور در سالنی که فرد آلوده قبلا به آن مراجعه کرده است، ممکن است در هنگام شست و شو و ماساژ که پوستتان مرطوب است، دچار عفونت های قارچی شوید. بنابراین رعایت نکات بهداشتی در سالن هایی که خدمات مانیکور و پدیکور را ارائه می دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت عدم استریل بودن ابزارهای استفاده شده، احتمال عفونت های شدید و خطرات بهداشتی در سالن ها وجود دارد. استفاده از ابزارهای مانیکور و پدیکور استرلیزه مانند ناخن‌گیر، عقب زن کوتیکول، سوهان و حوله های یکبارمصرف برای جلوگیری از بروز عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی ضروری است.

 آسیب به ناخن

بخش متصل کننده ناخن ها به پوست کوتیکول نام دارد؛ این بخش مانند چسب، پوست را به ناخن چسبانده و از ورود عوامل خارجی و رطوبت به شکاف بین ناخن و پوست جلوگیری می کند. برداشتن یا آسیب رساندن به کوتیکول در حین انجام مانیکور و پدیکور، می تواند منجر به بروز عفونت های میکروبی و قارچی در ناخن ها شود. همچنین کوتاه کردن یا فرم دادن بیش از حد به ناخن، منجر به آسیب به بافت ناخن یا کوتیکول ها می شود. ناخن های فرورفته در گوشت معمولا با قرمزی، تورم، درد و عفونت در پوست زیر و اطراف ناخن همراه هستند.

خطرات ناشی از اشعه ماورا بنفش

از دیگر مضرات مانیکور در برخی روش‌ها، استفاده از اشعه فرابنفش است که می‌تواند به سلول‌های پوست آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. تحقیقات نشان داده است که افرادی که پوست روشن دارند، نسبت به افرادی با پوست تیره تر، در معرض خطرابتلای بیشتری قرار دارند.

اگر می خواهید بدانید در کدام روش های مانیکور و پدیکور از اشعه فرابنفش استفاده می شود، مقاله انواع مانیکور و پدیکور را مطالعه کنید!

برای جلوگیری از خطرات احتمالی مانیکور وپدیکور چه باید کرد ؟

اگر مزایا و خطرات مانیکور و پدیکور را در دو کفه ترازو بگذاریم، با رعایت موارد زیر می توانید کفه مزایا را سنگین تر کنید و از آن بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که مانیکور و پدیکور یک روتین مراقبتی منظم است و باید به طور مرتب، انجام شود.

رزرو آنلاین خدمات مانیکور و پدیکور با بیوتایل

مانیکور و پدیکور، خدمات زیبایی است که به مراقبت و بهداشت ناخن ها و پوست دست و پا می‌پردازد. این روش شامل تمیزکردن، نرم کردن و زیباسازی پوست و ناخن‌ها است. انجام پدیکور و مانیکور، کار چندان دشواری نیست و می توان به راحتی با آموزش مانیکور و پدیکور در منزل، به خوبی آن را انجام داد. اما برخی از خانم ها مراجعه به سالن های آرایشی را ترجیح می دهند. چنانچه نیازمند مراجعه به مراکز خدمات زیبایی هستید، می توانید با دانلود اپلیکیشن رزرو آنلاین آرایشگاه، برای پیدا کردن آرایشگر و سالن خدمات زیبایی موردنظر خود اقدام کنید. بیوتایل سامانه جامع مراکز زیبایی و بهداشتی است که با ارائه شرایط و قیمت خدمات مراکز مختلف، امکان رزرو وقت در سالن مورد نظر را برای شما فراهم می آورد.

سوالات متداول :

1. عوارض مانیکور چیست؟

آسیب به بافت ناخن، کوتیکول و پوست اطراف ناخن از جمله عوارض مانیکور هستند. این آسیب ها ممکن است به بروز عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی منجر شوند. برای جلوگیری از عوارض مانیکور دست بهتر است نکات بهداشتی به طور کامل رعایت شود.

2. آیا مانیکور ناخن ضرر دارد؟

در حالت طبیعی مانیکور ناخن نه تنها ضرری ندارد، بلکه مزایایی مانند بهبود گردش خون و کاهش استرس را در برمی گیرد؛ اما در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی و آسیب به ناخن در حین انجام مانیکور، با مضرات انجام مانیکور مانند لایه لایه شدن ناخن ها، آسیب به کوتیکول، ایجاد انواع عفونت ها مواجه خواهید شد.

3. پدیکور چه فوایدی دارد؟

پدیکور، بهترین روش برای حفظ سلامت ناخن‌ها و پوست پا است و همچنین به آن‌ها ظاهری زیبا می‌بخشد. با اسکراب و لایه برداری در پدیکور، کالوس یا سلول های مرده از بین رفته و سلامت پا، نرمی و لطافت به پوست پا باز می گردد.

4.مزایای مانیکور و پدیکور چیست؟

سلامت پوست، بهبود جریان خون، پاکسازی عفونت های قارچی و کاهش استرس از مزایا و فواید مانیکور و پدیکور میباشند.

خروج از نسخه موبایل