درمان خشکی دست | با خشکی دست‌ ها در ایام شیوع کرونا چه کنیم؟!

5/5 - (1 امتیاز)
شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

این روز‌ها که همه‌ در حال دست و پنجه نرم کردن با کرونا هستند، ضدعفونی کردن مداوم دست‌ها تبدیل به یک عادت شده است. چون همان‌طور که سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است، شستشو و ضدعفونی کردن منظم دست‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است. ولی موضوعی که در این مورد برای اکثر افراد آزار‌دهنده است، خشکی بیش از حد دست‌ها است. اگر دلتان برای پوست طفلکی‌تان می‌سوزد و در پی راه‌حل هستید، جای درستی آمده‌اید! با ما همراه شوید تا در خصوص درمان خشکی دست به شما پیشنهاد هایی را ارائه کنیم.

 

اصلا چرا باید دست‌ها بعد از اسپری الکل یا شستشو خشک شوند؟

الکل و سایر مواد شوینده، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند و باعث ترک‌خوردن و پوسته پوسته شدن دست‌ها می‌شوند.

هم‌چنین وقتی قطرات آب روی دست شروع به بخار شدن می‌کند، مقداری از آب طبیعی پوست را هم تبخیر می‌کند. این کار باعث می‌شود دستان شما خشک شود.

اگر پوست دست‌ هایمان خشک شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

با شستن بیش از حد پوست دست، باعث ایجاد ترک‌های خشک در پوست می‌شویم و به باکتری ها دروازه ورود به بدن خود را نشان می‌دهیم. هوای سرد و خشک به‌تنهایی برای ایجاد خشکی دست کافی است، اما افزایش شستشو و ضد‌عفونی کردن باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. حتما تاکنون برایتان این سوال پیش آمده که چگونه می‌توانید ضمن شستشوی دست‌ها به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، از سوزش و قرمزی پوست هم در امان بمانید؟!

برای درمان خشکی دست ها چه اقداماتی انجام دهیم؟

به گفته دکتر جولیا کارول، متخصص پوست و مو در دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو، استفاده از یک صابون بدون رایحه و حاوی مرطوب کننده می‌تواند به کاهش التهاب پوست کمک کند.

درمان خشکی دست

استفاده از مرطوب‌کننده پس از شستشو شبیه کاری است که با مو‌هایمان انجام می دهیم. ما موهای خود را با شامپو میشوریم و سپس از نرم‌کننده استفاده می‌کنیم. این ذهنیت کار را راحت‎تر پیش می‌برد.

در زیر چند ترفند ساده و راحت برای انجام در خانه برایتان نام بردیم.

  • وازلین مثل همیشه در خط مقدم مبارزه با خشکی دست قرار دارد. این ماده معمولا در همه خانه‌ها یافت می‌شود. وازلین برای رشد ابروها و موها موثر میباشد.
  • خودتان با مواد موجود در خانه مرطوب کننده بسازید! برای این کار می‌توانید عسل، شکر قهوه ای و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید تا خمیری غلیظ ایجاد شود. آن را روی دستان خود مالیده و بعد از چند دقیقه با آب گرم بشویید. همچنین با این کار از مواد شیمیایی موجود در کرم‌ها هم بی‌نیاز می‌شوید.
  • روغن جوجوبا، شی باتر یا ژل آلوورا را بر دست‌هایتان بزنید و منتظر بمانید تا جذب پوست شوند.
  • ماسک‌های مخصوص آبرسانی دست در داروخانه‌ها موجود است که مخصوص دست‌های خشک و ملتهب است. این ماسک‌ها باید 20 دقیقه روی پوست دست بمانند تا اثر خود را بگذارند.
  • سعی کنید این روز‌ا بیشتر از همیشه آب بنوشید. حتما می‌دانید که بیش از 70% بدن انسان از آب است. پس به خاطر سلامتی دست‌هایتان هم که شده، نوشیدن آب را جدی بگیرید.

ماسک خانگی برای درمان خشکی پوست

  • برای افرادی که پوست آنها در اثر شستشوی زیاد، خیلی خشک و ملتهب شده است، کرم‌های دارای چربی به جای کرم‌های oil free توصیه می‌شود. هم‌چنین اینگونه افراد بهتر است از لوسیون استفاده نکنند. زیرا کرم دارای روغن است، در حالی که لوسیون بر پایه آب است و تاثیر زیادی بر این افراد ندارد.
  • هنگام خرید کرم دست از محصولات دارای رتینول به عنوان مواد تشکیل‌دهنده اجتناب کنید. این ماده معمولاً در سرم‌های ضد‌پیری یافت می‌شود و نوعی لایه‌بردار شیمیایی است. یعنی رتینول قادر است لایه بالایی پوست را از بین ببرد.
  • شما باید به دنبال کرم‌های دستی باشید که ترکیبات مسدود کننده رطوبت و چربی داشته باشند. این مواد به عنوان یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از هدر رفت آب سطح پوست عمل می کنند. لانولین، روغن معدنی و سیلیکون نمونه هایی از مواد مسدود‌کننده هستند.
  • شب هنگام قبل از خواب یک لایه ضخیم مرطوب کننده به دست‌هایتان بمالید. سپس با دستکش پنبه ای آن‌ها را بپوشانید تا جذب آن افزایش یابد.
  • معمولا داخل بطری‌های کرم‌های زیبایی، مقداری از آن باقی میماند. از آن برای مرطوب کردن دست‌ها استفاده کنید.

افزایش رطوبت محیط

  • افزایش رطوبت در اتاق خواب می‌تواند به خشکی پوست کمک کند.
  • به جای استفاده از حوله بعد از شستشوی دست، از دستمال‌کاغذی استفاده کنید. هم‌چنین سعی کنید حداقل اصطکاک را با آن داشته باشید. در حقیقت به جای مالیدن، آن را روی دستانتان قرار دهید و جدا کنید در حدی که فقط آب اضافی دست گرفته شود.

فراموش نکنید که برای داشتن پوست سالم و جوان میتوانید برای خودتان روتین مراقبت از پوست را طراحی کرده و با استفاده از آن همواره پوست جوان و شاداب داشته باشید.

Source: globalnews

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *