شوره سر چیست؟ | درمان شوره سر با ساده ترین راه ها

5/5 - (1 امتیاز)
شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

شوره سر یک بیماری شایع است که در آن تکه‌های خیلی کوچکی از پوست سر کنده می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید پوست هر فرد به طور مداوم در حال تولید و بازسازی و احیا است. سلول‌های پیر میمیرند و از پوست جدا می‌شوند. معمولاً این پوسته های مرده بسیار کوچک‌اند و قابل مشاهده نیستند. اما در مبتلایان به شوره سر، سلول‌های پوست سر سریع‌تر از چرخه طبیعی نابود و جایگزین می‌شوند. بنابراین پوست کف سر به صورت توده‌های چرب و نسبتا بزرگ ریخته می‌شود که قابل مشاهده است بسیاری از مردم بر این باورند که شوره سر به دلیل بهداشت ضعیف ایجاد می شود. اما این حرف درست نیست. اگرچه شامپو زدن نادرست، ممکن است باعث ایجاد شوره شود، اما محققان هنوز در حال مطالعه علل آن هستند که به نظر پیچیده می‌رسد.

 

دلایل ابتلا به شوره سر

دلایل دقیق ابتلا به شوره سر ناشناخته است. یک نظریه این است که با تغییرات هورمونی مرتبط است، زیرا اغلب در زمان بلوغ شروع می شود. در اینجا ما به 10 دلیل احتمالی ابتلا به شوره سر می‌پردازیم.

درماتیت سبورئیک

شوره سر شامل پوسته‌هایی است که در کف سر جمع می‌شوند و سپس جدا می‌شوند. افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک دارای پوستی حساس و چرب هستند و احتمال بروز شوره دارند. بیماری درماتیت سبورئیک بسیاری از مناطق پوست را درگیر می‌کند از جمله قسمت پشت گوش، ابرو و دو طرف پره‌های بینی. این قسمت‌ها در این افراد قرمز، چرب و پوسته پوسته است. درماتیت سبورئیک با مالاسزیا ارتباط دارد. قارچی که به طور معمول روی پوست سر زندگی می‌کند و از روغن‌هایی که فولیکول های مو ترشح می‌کنند، تغذیه می‌کند. این قارچ معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در بعضی از افراد بیش فعال می‌شود و باعث تحریک پوست سر می‌شود و سلول‌های اضافی پوستی ایجاد می‌کند. وقتی که این سلول‌های اضافی پوستی از بین می‌روند، با چربی مو و پوست سر مخلوط می‌شوند و شوره را تشکیل می‌دهند.

 

 شانه زدن نا‌کافی

شانه زدن مو به طور مرتب خطر ابتلا را کاهش می‌دهد، زیرا به ریزش طبیعی پوست کمک می‌کند.

مخمر و شوره سر

افرادی که به مخمر حساس هستند، احتمال ابتلا به شوره سر دارند. بنابراین ممکن است مخمر هم در این امر نقش داشته باشد. شوره سر اغلب در ماه‌های زمستان به اوج می‌رسد. و در سایر فصول گرم‌تر وضعیت بهتری دارد. این ممکن است به این دلیل باشد که نور ماوراء بنفش ساطعه از خورشید، با مخمر مقابله می‌کند.

 خشکی پوست و احتمال شوره سر

افرادی که پوست خشکی دارند احتمال ابتلا به شوره سر در آن‌ها بالا است. هوای سرد زمستان همراه با خانه‌های بیش از حد گرم یکی از دلایل پوسته پوسته شدن کف سر است. شوره سری که از پوست خشک ناشی می‌شود، دارای اندازه کوچک‌تر و بدون چربی است.

شامپو و محصولات مراقبت از پوست

برخی محصولات مراقبت از مو می‌توانند باعث ایجاد شوره و خارش پوست سر شوند. شامپو زدن مکرر هم ممکن است باعث ایجاد شوره شود، زیرا می‌تواند پوست سر را تحریک کند.

 شرایط خاص پوستی

مبتلایان به پسوریازیس، اگزما و برخی دیگر از اختلالات پوستی ممکن است بیشتر از سایرین به شوره سر مبتلا شوند.

 شرایط پزشکی

بزرگسالان مبتلا به پارکینسون و برخی دیگر از بیماری‌های عصبی، بیشتر مستعد ابتلا به درماتیت سبورئیک هستند. در یک مطالعه مشخص شد که بین 30 تا 83 درصد از مبتلایان به ایدز، درماتیت سبورئیک دارند، در حالی که این عدد در جمعیت عادی 3 تا 5 درصد است. بیمارانی که بعد از حمله قلبی یا سکته مغزی بهبود می‌یابند و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به شوره سر باشند.

رژیم غذایی

عدم مصرف کافی غذاهای حاوی روی، ویتامین های گروه B و برخی از انواع چربی های مفید ممکن است خطر را افزایش دهد.

 استرس روانی

ممکن است بین استرس و بسیاری از مشکلات پوستی ارتباط وجود داشته باشد. تاثیر استرس بر پوست و مو بر هیچ کسی پوشیده نیست.

سن

شوره سر از بزرگسالی تا دوران میانسالی بیشتر محتمل است. اگرچه می‌تواند سایر گروه‌های سنی را هم درگیر کند. این بیماری احتمالاً به دلایل مرتبط با هورمون‌ها در مردان بیشتر از زنان است.

 

شامپو و محصولات مربوط به پوست سر در بیشتر فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها در دسترس هستند. این مواد می‌توانند درماتیت سبورئیک را کنترل کنند، اما نمی‌توانند آن را به طور کامل درمان کنند.

شامپو‌های ضد قارچ

قبل از استفاده از شامپوی ضد قارچ، افراد باید سعی کنند که هرگونه پوسته روی کف سر را برطرف کنند. چون این کار باعث می‌شود شامپو موثرتر شود.

شامپو‌های ضد شوره یا ضد قارچ حداقل یکی از ترکیبات فعال زیر را باید داشته باشند:

  • کتوکونازول: یک ضد قارچ موثر است. شامپوهای حاوی این ماده در هر سنی قابل استفاده هستند.
  • سولفید سلنیوم: باعث تولید چربی‌های طبیعی توسط غدد موجود در پوست سر می‌شود که در درمان شوره سر خشک مؤثر است.
  • روی پیریتون: باعث کند شدن رشد مخمر می‌شود.
  • قطران ذغال سنگ: این ماده ضد قارچ طبیعی دارد. صابون های دارای قطران ذغال‌سنگ هم‌چنین ممکن است پوست سر را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کنند. بنابراین افراد هنگام خارج شدن از خانه باید از کلاه یا شال استفاده کنند. قطران ذغال‌سنگ در مقادیر زیاد می تواند سرطان‌زا باشد.
  • اسیدهای سالیسیلیک: بسیاری از اسکراب‌های پوست سر حاوی اسید‌های سالیسیلیک هستند. این ماده گاهی اوقات می‌تواند پوست سر را خشک‌تر کند و وضعیت شوره را بد‌تر نماید.
  • روغن درخت چای: مشتق شده از درخت چای استرالیا (Melaleuca alternifolia)، اکنون بسیاری از شامپو‌ها حاوی این ماده هستند. مدت‌هاست که از آن به عنوان یک ضد قارچ، آنتی‌بیوتیک و ضد‌عفونی‌کننده استفاده می‌شود. بعضی از افراد به آن حساسیت دارند.

توصیه می‌شود شامپو حاوی یکی از این مواد را انتخاب کنید و تا زمانی که کنترل شود ، از آن استفاده کنید. بعد از درمان می‌توانید مقدار آن را به تدریج کم کنید تا زمانی که آن را کامل قطع کنید.

 

هم‌چنین توصیه می‌شود گاهی برای شستشو از شامپو‌های معمولی استفاده کنید تا سرتان به مواد موجود در شامپو‌های ضد شوره عادت نکند.

بعضی از شامپوهای ضد شوره باید به مدت کوتاه روی پوست سر باقی بمانند، زیرا افزایش مدت زمان می‌تواند به پوست سر آسیب بزند.

درمان‌های طبیعی شوره سر

  • سرکه سیب: سرکه سیب را با آب رقیق کنید و به کف سر و مو‌هایتان اسپری کنید. به عنوان جایگزین شامپو هم می‌توانید از این ماده استفاده کنید.
  • آب لیمو ترش: 2 قاشق غذا‌خوری آب لیمو را روی کف سر بزنید و اجازه بدهید دقایقی کوتاه بماند. آب لیمو ترش به کشتن قارچ‌های موجود در کف سر کمک می‌کند.
  • جوش شیرین: به مو‌های مرطوب کمی جوش شیرین بزنید و سپس شستشو دهید. جوش شیرین با قارچ های بیش فعال مقابله می‌کند. هم‌چنین روغن اضافی را نابود می‌کند.
  • چای سبز: چای سبز می‌تواند پوست سر را تقویت کرده و موهای شما را نیز حالت دهد.

Source: medicalnewstoday and aad

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *