درمان جوش صورت با 11 روش خانگی | کاهش جوش صورت

5/5 - (1 امتیاز)

دانستن راه های درمان جوش صورت یکی از واجبات به حساب می آید.

جوش صورت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است. تقریباً 85 درصد افراد در دوره‌هایی از زندگی خود تحت تأثیر این مشکل قرار می‌گیرند. درمان‌ جوش صورت با روش‌های پزشکی مرسوم، ممکن است بسیار پرهزینه بوده و عوارض جانبی بسیاری از جمله خشکی، قرمزی و تحریک پوست را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال روش‌های طبیعی درمان جوش صورت در خانه هستند. اگر جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشید، توصیه‌ها و روش‌های بسیاری را پیدا می‌کنید. اما مسئله اینجاست که بسیاری از این روش‌ها، از لحاظ علمی تأیید نشده، و قابل اطمینان نیستند. در این مقاله به بررسی 11 روش درمان جوش صورت در خانه می‌پردازیم که اثربخشی آن‌ها از طریق روش علمی به اثبات رسیده است.

سرکه سیب و درمان سریع جوش صورت

سرکه سیب از تخمیر آب سیب یا نوشیدنی سیب فرآوری نشده ساخته می‌شود. این سرکه هم مانند انواع دیگر سرکه‌ها، به دلیل داشتن توانایی مبارزه با انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها مورد توجه است. سرکه سیب اسیدهای آلی خاصی دارد که برای درمان جوش صورت مؤثر است. به طور کلی، اسید سوکسینیک موجود در سرکه سیب باعث تسکین التهاب ناشی از جوش صورت شده و از اینجاد زخم جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، سرکه سیب به خشک شدن روغن اضافی پوست که عامل اصلی ایجاد جوش صورت است، کمک می‌کند.

برای استفاده از سرکه سیب باید یک پیمانه از آن را با سه پیمانه آب مخلوط کنید (برای پوست‌های حساس بهتر است از آب بیشتری استفاده شود). پس از شستشوی پوست، با استفاده از یک پنبه مخلوط را روی پوست خود بمالید. در صورت لزوم می‌توانید یک تا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.چ

چای سبز و جوش صورت

چای سبز سرشار از ترکیبات ضدالتهاب و ضداکسیدان مفید برای پوست است. اگر قصد دارید برای درمان جوش صورت از این ترکیب مفید استفاده کنید، از یک فنجان چای سبز خنک شده برای شستشوی صورت خود استفاده کنید. این کار برای تسکین پوست تحریک شده و کاهش التهاب ناشی از ضایعات جوش بسیار مفید است.

 تهیه ماسک عسل و دارچین برای درمان جوش

عسل و دارچین، از منابع فوق‌العاده آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، استفاده از ترکیبات آنتی‌اکسیدان روی پوست، بیش از ترکیبات بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها در درمان جوش صورت مؤثر است. عسل و دارچین از رایج‌ترین درمان‌های پوستی هستند که خاصیت ضدباکتریایی دارند. این دو ماده توانایی مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب را نیز دارند، که دو عامل مؤثر در ایجاد جوش صورت محسوب می‌شوند.

برای تهیه ماسک عسل و دارچین، دو قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چای‌خوری پودر دارچین را با هم مخلوط کنید تا ماده خمیری شکلی به دست آید. پس از تمیز کردن صورت، ماسک را روی تمام سطوح پوست صورت خود بمالید. پس از 10 تا 15 دقیقه، ماسک را کاملاً بشویید و صورت خود را خشک کنید.

 درمان جوش‌ ها با روغن درخت چای

روغن چای، روغن مخصوصی است که از درخت کوچک چای استرالیایی (Melaleuca alternifolia) استخراج می‌شود. شهرت این روغن بیشتر به دلیل توانایی آن در مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهابات پوستی است. پژوهش‌های بسیاری اثبات کرده‌اند که استفاده از 5% روغن چای روی پوست، التهابات جوش صورت را کاهش می‌دهد. روغن چای ترکیب بسیار قدرتمندی است، به همین دلیل باید قبل از استفاده به خوبی رقیق شود.

برای استفاده از این روغن در درمان جوش صورت، یک پیمانه از آن را با 9 پیمانه آب مخلوط کنید. با استفاده از یک گوش‌پاک کن، مخلوط را روی مناطق آسیب‌دیده بمالید. در صورت تمایل می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده نیز استفاده کنید. به منظور کسب نتیجه‌های بهتر می‌توانید یک تا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

 مرطوب کردن پوست با آلوئه‌ ورا

آلوئه‌ورا یک گیاه گرمسیری است که از برگ‌هایش ژل روشنی به دست می‌آید. از این ژل در ترکیب لوسیون‌ها، کرم‌ها و صابون‌ها استفاده می‌شود. ژل آلوئه‌ورا می‌تواند به بهبود زخم‌ها، آثار سوختگی و التهاب کمک کند.  همچنین به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک در درمان جوش صورت نیز به کار می‌رود.

برای استفاده از ژل آلوئه‌ورا مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ژل را با کمک یک قاشق از برگ‌های گیاه خارج کنید.
  • از این ژل به صورت مستقیم برای تمیز کردن پوست، و به عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • یک تا دو بار در روز این کار را تکرار کنید

استفاده از مکمل روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا3 فواید بسیاری برای سلامتی دارند. روغن ماهی حاوی دو نوع اصلی از اسیدهای چرب امگا3 است: EPA و DHA. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مقادیر بالای EPA و DHA منجر به کاهش عوامل التهابی شده و از این طریق به درمان جوش صورت کمک می‌کنند.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

 لایه‌ برداری منظم

به فرآیند از بین بردن سلول‌های مرده پوست، لایه‌برداری گفته می‌شود. لایه‌برداری را می‌توان با استفاده از یک بُرس به صورت مکانیکی انجام داد. از طرف دیگر، با استفاده از اسیدهایی که سلول‌های مرده را حل می‌کنند، به صورت شیمیایی نیز انجام می‌شود. لایه برداری به دو دلیل در درمان جوش صورت مؤثر است. اول اینکه با از بین رفتن سلول‌های مرده، منافذ مسدود شده‌ی پوست باز می‌شوند. دوماً با لایه‌برداری، کرم‌ها یا مواد استفاده شده برای درمان جوش صورت می‌توانند به عمق پوست نفوذ کرده و اثربخشی بیشتری داشته باشند.

برای لایه برداری می‌توانید شکر (یا نمک) را به طور مساوی با روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس پوست خود را به طور کامل با این مخلوط بشویید. بهتر است هر روز این عمل را تکرار کنید.

 رژیم غذایی کم شیرین

شواهد علمی نشان می‌دهند مقدار انسولین و قند خون با جوش صورت ارتباط دارد. به نظر می‌رسد مصرف غذاهای دارای گلوکز بالا، با افزایش تولید انسولین و چربی پوست، تأثیر مستقیمی بر افزایش جوش صورت داشته باشد.

کاهش مصرف لبنیات و کاهش جوش صورت

رابطه مصرف لبنیات با جوش صورت بسیار بحث‌برانگیز است. نوشیدن شیر و مصرف لبنیات، با ایجاد تغییرات هورمونی منجر به ایجاد جوش صورت می‌شود. محدودیت در مصرف شیر و لبنیات ممکن است برای افرادی که مستعد جوش هستند، مفید باشد. البته تحقیقات بیشتری برای اثبات آن لازم است.

کاهش استرس و کاهش جوش

هورمون‌هایی که در هنگام استرس تولید می‌شوند، می‌توانند تولید چربی و التهاب پوست را افزایش دهند. مطالعات بسیاری رابطه استرس با جوش صورت را تأیید کرده‌اند. از جمله روش‌های کاهش استرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم خواب
  • ورزش
  • یوگا
  • مراقبه
  • تنفس عمیق

لیمو

لیمو به عنوان لایه‌بردار، روشن‌کننده و ضدعفونی‌کننده پوست شهرت دارد. ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید، سپس یک پنبه آغشته به لیمو را روی جوش‌ها بمالید. سپس با آب خنک آن را تمیز کنید.

کلام آخر

جوش صورت یکی از متداول‌ترین مشکلات پوستی است. درمان‌های شیمیایی می‌توانند باعث خشکی، قرمزی و تحریک پوست شوند. خوشبختانه روش‌های درمان جوش صورت خانگی بسیاری وجود دارند. تأثیر روش‌های ذکر شده در این مقاله از طریق پژوهش‌های علمی به اثبات رسیده است، با این وجود در صورت داشتن جوش‌های شدید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات زیر را در خصوص جوش مطالعه نمایید

علت جوش بدن را بشناسید و آن را ریشه‌کن کنید!

ساده‌ترین راهکارها برای درمان جوش بدن که متعجبتان می‌کنند!

بخورید و بیاشامید تا جوش‌هایتان را درمان کنید!

جوش هورمونی یک زنگ خطر جدی است!

 

 منابع:  thehealthy  و healthline

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *