تاثیر وازلین برای رشد ابروها و موها

5/5 - (5 امتیاز)
شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

ژله نفتی که معمولاً با نام تجاری وازلین شناخته می‌شود، ترکیبی از موم‌های طبیعی و روغن‌های معدنی است. ژله نفتی، از نظر فنی یک محصول طبیعی است. زیرا به طور خاص، از منابع موجود در کره زمین ساخته شده است. این ماده می‌تواند یک سد محافظ روی پوست ایجاد ‌کند. بر اساس گزارش آکادمی پوست آمریکا (AAD)، ژله نفتی، دارای چندین مزیت عمده برای مراقبت از پوست است. از کمک به بهبودی عارضه‌های پوستی گرفته تا رفع خشکی پوست و تقویت سلامت ناخن‌ها. اما تاثیر وازلین برای رشد ابروها و موها چگونه است؟ در این مقاله به بررسی این پرسش پرداخته‌ایم.

تاثیر وازلین برای رشد ابروها

ابروهای نازک، برای مدت نسبتاً طولانی، محبوبیت بسیاری داشت. اما به هر حال، دوره آن تمام شد. این روزها بیشتر افراد تمایل به داشتن ابروهای پر و ضخیم دارند. یکی از روش‌های معروف برای افزایش رشد ابروها، استفاده از وازلین است. متأسفانه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد، حداقل یکی از ترکیبات موجود در آن به رشد ابروها کمک می‌کند. با این حال، وازلین بسیار مرطوب‌کننده است. البته نه به صورت مستقیم، بلکه قادر است رطوبت ایجاد شده توسط سایر محصولات مرطوب‌کننده را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. درواقع وازلین می‌تواند ابروهای شما پرتر و ضخیم‌تر نشان دهد، حتی اگر با همان سرعت قبل رشد کرده باشند. همچنین از آن می‌توان به عنوان یک ژل موی شگفت‌انگیز نیز استفاده کرد.

وازلین برای ابروهای شما چه می‌کند؟

متأسفانه این ماده یک اکسیر جادویی نیست که بتواند رشد ابروهای شما را به طور چشمگیری افزایش دهد. همان‌طور که گفته شد، وازلین از موم و روغن معدنی (ژله نفتی) ساخته شده است. این مواد می‌توانند به آب‌رسانی پوست و موهای خشک کمک کنند. البته موهای مرطوب شده ممکن است به طور مؤثری رشد کنند. شاید تأثیر غیرمستقیم این ماده در رشد و تقویت ابرو، از این طریق باشد. همچنین می‌تواند به ابروهای شما ظاهر پرتری بدهد.  ژله‌های ضخیم آن می‌توانند هر یک از تارهای موی ابرو را بپوشانند و از این طریق به ضخیم‌تر نشان داده شدن آن کمک کنند.

 

روش استفاده از وازلین روی ابروها

اگرچه هیچ پژوهش علمی وجود ندارد که تأثیر قطعی وازلین روی رشد ابروها را اثبات کند، با این حال امتحان آن ضرری ندارد. وازلین بسیار مرطوب‌کننده است، بنابراین می‌تواند به رفع خشکی پوست کمک کند. از طرف دیگر، احتمال شکستن موهای مرطوب نیز بسیار کمتر است. برای استفاده از این ژله نفتی مقدار کمی از آن را برداشته، و روی ابرو و نواحی اطراف آن مالش بدهید. مراقب باشید تمام قسمت‌های ابرو را با وازلین پوشانده باشید.

تأثیر وازلین برای رشد موها

موی سر فقط حدود شش اینچ در سال رشد می‌کند. افرادی که نمی‌خواهند صبر کنند، معمولاً به دنبال اکسیر رشد مو هستند. وازلین در این زمینه شهرت بسیاری دارد، هم برای افزایش رشد موی سر، هم موهای ابرو و مژه. توضیح این موضوع بسیار ساده است. با این‌که وازلین خاصیت مرطوب‌کنندگی ندارد، لایه محافظی که می‌سازد قادر است رطوبت ایجاد شده توسط محصولات مرطوب‌کننده را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. همین امر می‌تواند مانع از شکستگی زود هنگام موهای شما شود. بعضی افراد هشدارهایی درباره استفاده از وازلین روی پوست سر یا صورت را مطرح می‌کنند. این افراد ادعا می‌کنند وازلین می‌تواند زمینه‌ساز رشد باکتری‌ها شده و حتی فولیکول‌های مو را مسدود کند. البته هیچ مدرکی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

استفاده از وازلین چه فوایدی برای مو دارد؟

بعضی افراد ادعا می‌کنند تأثیر وازلین بر رشد ابروها و موها به سرعت حاصل میشود. این ماده می‌تواند راهی آسان، برای مقابله با خشکی پوست سر باشد. انجمن پزشکان خانواده آمریکا نیز استفاده از وازلین را برای کنترل بیماری پوست سر نوزادان مفید می‌داند. همچنین مقدار کمی وازلین به خوبی ژل‌های صنعتی، به صاف شدن موهای وز کمک می‌کند. البته ممکن است برای موهای نازک مضر باشد.

روش استفاده از وازلین برای موها

اگر قبلاً از وازلین استفاده نکرده‌اید، بهتر است ابتدا مقدار ناچیزی از آن را روز پوست سر خود قرار داده و 24 ساعت صبر کنید. با این کار هرگونه علائم تحریک یا واکنش‌های آلرژیک را بررسی خواهید کرد. برای استفاده، مقدار کمی از آن را، به اندازه یک نخود، برداشته و به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید. این کار را هفته‌ای یک بار انجام دهید. تا تأثیر وازلین بر رشد ابروها و موها را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید هر روز مقدار کمی از وازلین را روی انتهای موهای خود بمالید تا از شکستگی آن‌ها جلوگیری کنید.  روش دیگر استفاده از وازلین، به عنوان مکمل ماسک‌های مرطوب‌کننده مو است. خواص محافظ این ماده ممکن است به حفظ رطوبت ایجاد شده در اثر درمان کمک کند.

 

عوارض جانبی وازلین برای رشد ابروها و موها

  • آلرژی: ضد حساسیت و ضد تحریک است. بنابراین واکنش آلرژیک به آن بعید به نظر می‌رسد. با این حال موارد کمی از واکنش‌های آلرژیک نیز گزارش شده است.
  • انسداد منافذ:ممکن است منافذ پوست را مسدود کرده و بدین ترتیب منجر به بروز آکنه شود.
  • آلودگی: ماندگاری طولانی دارد و می‌تواند به باکتری‌ آلوده شود.
  • ذات‌الریه: قبل از استفاده از وازلین، با پزشک خود مشورت کنید. تحقیقات نشان می‌دهند در بعضی موارد، استنشاق روغن‌های معدنی ممکن است منجر به ذات‌الریه (aspiration pneumonia) شود.

منابع: healthline و healthline

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *