چرا باید همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟ | عوارض استفاده از ضدآفتاب

5/5 - (1 امتیاز)

در ابتدا لازم است که از تاثیرات نور خورشید بر پوست مطلع شویم. تابش مستقیم نور خورشید بر پوست، می‌تواند باعث بروز اختلالاتی مانند لکه‌های پوستی، ایجاد خال‌های جدید، چروک‌های پوستی و سوختگی شود. دلیل این اتفاق‌ها تغییراتی است که در سطح ژن‌ها، با تابش نور ایجاد می‌شود و سیستم ایمنی سطح پوست را کاهش می‌دهد و حتی گاهی ممکن است خطراتی جدی مانند سرطان‌های پوستی را به همراه داشته باشد.

خورشید از خود اشعه‌ی ماوراءبنفش (UV) ساطع می‌کند و این اشعه یکی از دلایل تیره شدن پوست شما است. حتی می‌توان گفت که اگر بدون هیچ محافظ و مدت نسبتا طولانی در معرض این اشعه باشید، دچار آفتاب‌سوختگی نسبتا دردناکی می‌شوید. بدن انسان در برابر چنین موضوعی واکنش دفاعی نشان می‌دهد، ملانین نام این سطح دفاعی است. که وظیفه اصلی‌اش رنگ دادن به پوست شما است و در موقعیت‌هایی که در معرض اشعه‌ی یو وی قرار می‌گیرید، بدن ملانین را به سلول‌های اطراف منتقل می‌کند تا اشعه را جذب کند. و از آسیب رسیدن به سلول‌های عمقی پوست جلوگیری کند.

 
شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

دو نوع اشعه uv

اشعه UV، دو نوع مختلف دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • اشعه‌ی UVA: این اشعه نفوذ بیشتری در لایه‌های پوست دارد و حتی می‌تواند از شیشه نیز عبور کند، همچنین این اشعه نیز باعث پیری زودرس می‌شود پس باید حتما از پوست خود در برابر این اشعه خطرناک مراقبت کنید.
  • اشعه‌ی UVB: نفوذ نسبتا کمتری دارد و قابلیت نفوذ از شیشه را نیز ندارد اما می‌تواند دلیل آفتاب‌سوختگی و سرطان‌های پوستی شود.

چرا کرم ضد آفتاب؟

حال باید به دنبال راهی برای جلوگیری از این اتفاق‌ها باشیم. یکی از این راه‌ها، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است. استفاده از کرم ضد آفتاب نباید فقط محدود به فصل تابستان یا هنگام خروج از خانه باشد. بلکه بهتر است جزئی از روتین مراقبت از پوست باشد. کرم‌های ضد آفتاب قابلیت جلوگیری از سوختگی، لکه‌های پوستی، چروک و پیری زودرس را دارند. به همین دلیل لازم است حتی زمانی که در منزل هستید، از این کرم‌ها استفاده کنید. سعی کنید ۳۰ دقیقه قبل از خروج از خانه، کرم را بر روی تمامی نواحی پوست که در معرض نور خورشید هستند بمالید. اجازه دهید کاملا جذب پوست شما شود. هنگامی‌که در منزل هستید هر۴ ساعت یک‌بار نیز این کار را انجام دهید.

ضد آفتابی که شما استفاده می‌کنید باید دارای SPF مناسب باشد. تا پوست شما را در برابر هر دو نوع اشعه‌ی فرابنفش محافظت کند. همچنین بهتر است ضد آفتاب مناسب پوست خود را خریداری کنید. قبل از خرید آن، حتما مقاله ای که در خصوص نکات طلایی انتخاب  کرم ضد آفتاب مناسب در بیوتایل تهیه شده است را مطالعه کنید.

بطور خلاصه اگر پوست شما چرب است باید از کرم‌هایی که چربی کم‌تری دارند یا فاقد چربی هستند استفاده کنید. افرادی که پوست روشن دارند باید از ضد آفتاب‌های قوی‌تر استفاده کنند. خانم‌های باردار باید از خریداری ضد آفتاب‌هایی که مواد شیمیایی دارند خودداری کنند.  آقایان نیز باید ضد آفتاب‌های بی‌رنگ و فاقد چربی، مصرف کنند. همچنین بهتر است، کرم‌های ضد آفتابی که برای پوست بدن استفاده می‌کنیم را به‌صورت خود نزنیم. چراکه کرم‌های مخصوص بدن نسبتا سنگین‌تر از کرم‌های صورت هستند. و ممکن است موجب بروز اختلالاتی بر روی پوست شوند.

چند نکته مهم درباره‌ی کرم ضد آفتاب

لیست تشکیل‌دهنده مواد را قبل از خریداری حتما مطالعه کنید و مطمئن شوید، ضد آفتاب شما حاوی موادی که زیر بیان می‌شود، باشد:

  • دی‌اکسید تیتانیوم
  • اکتیل متوقف کننده (OMC)
  • پارسول و AVOBENZONE
  • اکسید روی

از کرم‌های ضد آفتاب آلرژیک استفاده کنید. زیرا این مدل از کرم‌ها، پوست شما را در برابر هر دو نوع اشعه‌ی فرابنفش محافظت می‌کند. همچنین در برابر دیگر عوارض چون سوختگی، آکنه و دیگر مشکلات پوستی که به دلیل تابش نور خورشید به وجود می‌آیند، موثر است.

حداقل SPF مورداستفاده شما باید 30 باشد که این درجه برحسب نوع پوست شما و حساس بودن پوست افزایش پیدا می‌کند.

عوارض ناشی از استفاده‌ی کرم ضد آفتاب

کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند مانند دیگر کرم‌ها عوارضی داشته باشند. و مشکلاتی ایجاد کنند که این به دلیل وجود مواد شیمیایی است که در تهیه این کرم‌ها استفاده می‌شود.

یکی از این مواد شیمیایی ماده‌ای به نام PABA است که موجب بروز حساسیت می‌شود. اگر شما از یک کرم استفاده کردید و ناحیه‌هایی از پوست شما که کرم با آن تماس داشته دچار تورم، التهاب، خارش و قرمزی شد باید متوجه شوید که این کرم باپوست شما سازگار نیست. باید از کرمی که برچسب Hypyoallergenic دارند استفاده کنید. این مدل کرم‌ها فاقد مواد شیمیایی ذکر شده هستند. اگر باز با استفاده از این مدل کرم‌ها، دچار حساسیت شدید بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. تا کرم مخصوص پوست خودتان را معرفی کند.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *