نماد سایت بیوتایل مگ

علت لک صورت و راهکار های خانگی درمان آن

5/5 - (1 امتیاز)

اگر لک های صورتتان شما را نگران کرده است و نمی دانید این دانه های تیره رنگ از کجا سر و کله شان پیدا شده و چطور باید درمانشان کرد ، ابتدا نگاهی به مقاله تفاوت کک و مک صورت با خال بیندازید و مطمئن شوید آن ها را خال ها اشتباه نگرفته اید سپس  با ما همراه شوید تا در این مقاله ، از راهکارهای خانگی درمان لک صورت بیشتر بدانید.

کک و مک یا لک صورت چیست؟

کک و مک ها ، لکه های دایره ای تخت ، بژ و قهوه ای هستند که به طور معمول به اندازه سر میخ فلزی هستند. این لکه ها چندگانه هستند و ممکن است پس از تماس مکرر با نور خورشید در پوست در معرض آفتاب ایجاد شوند. این موارد بخصوص در افرادی که موهای قرمز و رنگ چهره دارند شایع است. آنها ممکن است در کودکان از 1 یا 2 سالگی ظاهر شوند.

اکثر کک و مک ها به طور کلی رنگی یکنواخت دارند اما شاید متفاوت باشند – ممکن است قرمز ، زرد ، برنزه ، قهوه ای روشن ، قهوه ای یا سیاه باشد – اما در اصل کمی از پوست اطراف آن تیره ترند . ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب تیره تر و حتی در ماه های زمستان روشن شوند.

کک و مک به دلیل افزایش مقدار رنگدانه تیره ای به نام ملانین و افزایش تعداد کل سلولهای تولید کننده رنگدانه به نام ملانوسیت به وجود می آید.

چه عواملی باعث ایجاد کک و مک می شوند؟

 کک و مک در نتیجه ترکیبی از استعداد ژنتیکی (وراثت) و قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شود.

آفتاب و چراغ های برنزه فلورسنت ( سولاریوم)  هر دو اشعه ماورا بنفش (UV) ساطع می کنند ، که وقتی توسط پوست جذب می شود ، تولید رنگدانه ملانین توسط ملانوسیت های پوستی را افزایش می دهد. افرادی که دارای موی بور یا قرمز ، چشمهایی با رنگ روشن و پوستی روشن هستند به خصوص در برابر اثرات مخرب اشعه ماورا بنفش حساس هستند و احتمال بروز کک و مک دارند.

کک و مک در اصل چیزی بیشتر از رسوب غیرمعمول سنگین ملانین در یک نقطه از پوست نیست.

آیا کک و مک خطرناک است؟

کک و مک خطرناک و مضر نیست اما افرادی که کک و مک دارند ، پوستی حساس به اشعه خورشید دارند و باید مرقبت های بیشتری انجام دهند. برای جلوگیری از افزایش و ایجاد لک های صورت به نکات زیر توجه کنید:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

لک های صورت و کک و مک هایتان را به صورت دوره ای ، با راهنمای زیر بررسی کنید

 و اگر متوجه تغییرات غیرعادی  شدید و یک یا چند مورد از علائم بالا را دارید ، باید هر چه سریعتر به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان لک صورت

کک و مک بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد ؛ با این حال ، اگر افراد بخواهند کک و مک را به دلایل زیبایی پاک و روشن کنند ، برخی از روش های درمانی می توانند ظاهر آنها را کاهش دهند.

درمان پزشکی لک های صورت

البته این درمان ها ، عموما هزینه بردار است و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

درمان خانگی کک و مک صورت

هرچند این روش ها از نظر علمی، اثبات نشده اند. اما روش های تجربی نشان داده اند که این روش ها تا حدودی موثر بوده اند.

1) ماسک پیاز برای برطرف شدن لک صورت

پیاز سرشار از اسیدفولیک ، ویتامین c ، کلسیم ، منیزیم و فسفر و پتاسیم و کمی آهن ، مس و روی است. که به طور مستقیم جذب بدن می شود و بسیار مفید است.

یک عدد پیاز درشت را رنده کرده و آب آن را کاملا صاف کنید. سپس آب پیاز را برای چند دقیقه روی لک های صورت بمالید. و پس از آن با آب ولرم بشویید . تکرار این کار باعث محو شدن لک ها می شود.

2) ماسک خربزه برای رفع لک های پوستی

پوست خربزه را بکوبید و له کنید و روی پوستتان بمالید. پس از 15 دقیقه با آب ولرم صورتتان را بشویید .

این ماسک برای شفافیت و لطافت پوست هم موثر است.

3) ماسک خیار

خیار ، خنک و تصفیه کننده است . برای از بین بردن کک و مک و لک های پوستی ، یک عدد خیار را حلقه حلقه و در ظرفی که حاوی شیر است، خیس کنید. پس از حدودا یک الی دو ساعت، پنبه ای را به این ترکیب آغشته کرده و لک هایتان را با آن تمیز کنید. نیم ساعت بعد صورت را بشویید. هفته ای چندبار از این روش استفاده کنید.

4) ماسک ریواس

چند برگ ریواس را در آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. این مایع را هر شب و صبح روی لک هایتان اسپری کنید یا پارچه ای آغشته به مایع را روی پوستتان بگذارید.

5) ماسک زیتون و زرده تخم مرغ

برای تهیه این ماسک ، یک قاشق روغن زیتون را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید و به صورت بمالید تا 15 دقیقه بماند.

روزی 3 بار لک هایتان را با این ماسک ماساژ دهید.

6) هر روز صورتتان را با آب گوجه فرنگی تمیز کنید تا تاثیر آن را در کاهش لک های پوست ببینید!

7) هندوانه و درمان لک صورت

پوست هندوانه را به قطعات کوچکی تقسیم کنید و آن ها را روی لک های صورت بگذارید و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید.سپس صورتتان را به آرامی و رو به بالا ماساژ دهید .سپس صورتتان را بشویید .

نکات قبل و بعد از استفاده از ماسک :

قبل از استفاده از ماسک ها صورتتان را به خوبی بشویید .

( روش این کار را در مقاله روتین مراقبت پوست کاملا  توضیح داده ایم. )

اگر پوست حساسی دارید قبل از استفاده از ماسک ، تست حساسیت انجام دهید.

بعد از استفاده از ماسک ها مرطوب کننده بزنید

و تا حد امکان از آرایش های سنگین بپرهیزید تا صورتتان استراحت کند.

خروج از نسخه موبایل