نماد سایت بیوتایل مگ

ناخن های سالم و بایدها و نبایدهایی درباره آن

ناخن های سالم

ناخن های سالم

5/5 - (4 امتیاز)

ناخن های سالم مهم هستند – احتمالاً مهمتر از آن که شما حتی تصور کنید – بنابراین نگاهی دقیق به ناخن های خود بیاندازید. آیا آنها قوی و سالم به نظر می رسند؟ یا برجستگی ها ، فرورفتگی ها یا قسمت هایی از رنگ یا شکل غیر معمول را می بینید؟ با رعایت برخی مراقبت ها می توانید ناخن هایی سالم داشته باشید .

نشانه های ناخن های سالم چیست؟

در اینجا برخی از نشانه های داشتن ناخن های سالم را آورده ایم :

1) ناخن های سالم ، رنگ صورتی یا بنفش دارند:

ناخن های سالم ، از نظر رنگ و قوام یکنواخت و بدون لکه و تغییر رنگ هستند.

“یک ناخن سالم و زیبا دارای رنگ صورتی یا مایل به قرمز است زیرا رنگ بستر ناخن را  نشان می دهد.”

هنگامی که به ناخن هایتان فشار وارد می کنید ، باید بتوانید رنگ ناخن هایتان را به طور موقت ناپدید کنید و پس از آزاد شدن فشار سریعاً دوباره شاهد ظاهر شدن رنگشان باشید.  این نشانه این است که شما ناخن هایی سالم و جریان خون خوبی در بافت های خود دارید .

2) ناخن های سالم ، برجستگی ندارند.

اگرچه برجستگی های عمودی ناخن طبیعی هستند ، اما برجستگی های افقی ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد.

شیارهای عمیق ناخن های شما  ممکن است مشکل جدی تری را نشان دهند. این خطوط می تواند نشان دهنده  نیازهای غذایی برآورده نشده یا عفونت در صفحه ناخن ، واکنش های دارویی یا حتی تب شدید باشد.

ناخن های سالم صاف ، بدون چاله و شیار هستند.

اگر این علائم را مشاهده کردید ، مهم است که با یک پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

3) ناخن های سالم،  به راحتی نمی شکنند .

اگرچه کمبود آهن ممکن است باعث شکنندگی ناخن ها شود ، اما ممکن است اگر ناخن هایتان را مدام در معرض آب قرار دهید آن ها را شکننده کنید.

4) چین ناخن شما پف نکرده است.

چین ناخن پف کرده می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد ؛ اگر پوست اطراف ناخن قرمز و پف کرده به نظر می رسد ، چین ناخن شما ملتهب است.

 عفونت ناخن همچنین می تواند باعث قرمزی و التهاب چین ناخن شود.

5) ناخن شما ، کوتیکول دارد

کوتیکول ها وجود دارند تا ناخن ها و بافت های زیر آن را ایمن و سالم نگه دارند.

برخلاف تصور عمومی ، بریدن کوتیکول های ناخن  فکر خوبی نیست.

“به یاد داشته باشید صفحه ناخن فقط کراتینی است که از ماتریس ناخن رشد می کند.” کوتیکول پوست درست در بالای ماتریکس ناخن است. محافظت از کوتیکول، از رشد ناخن شما محافظت می کند! کوتیکول ها به عنوان سدی برای محافظت از ماتریکس شما در برابر باکتری ها ، قارچ ها ، مخمرها ، التهابات و ضربه ها عمل می کنند.

بریدن کوتیکول در واقع می تواند به ناخن های شما آسیب برساند و شما را در معرض ابتلا به انواع مشکلات قرار دهد.

حالا که ناخن های سالم را شناختیم ، اگر ناخن های سالمی ندارید نگران نباشید . از همین حالا مراقبت از ناخن هایتان را هم به روتین مراقبتی پوست و بدنتان اضافه کنید .

برای داشتن ناخن های سالم چه باید کرد ؟

ناخن ها را خشک و تمیز نگه دارید.

این کار از رشد باکتری ها در زیر ناخن های شما جلوگیری می کند. تماس مکرر یا طولانی مدت با آب می تواند باعث شکاف ناخن های انگشت شود.

هنگام شستن ظرف ها ، تمیز کردن یا استفاده از مواد شیمیایی خشن از دستکش های لاستیکی با پوشش پنبه استفاده کنید تا ناخن هایتان سالم بمانند.

بهداشت ناخن را رعایت کنید:

از قیچی مانیکور تیز یا ناخن گیر استفاده کنید. ناخن های خود را مستقیم برش بزنید ، سپس نوک ها را به صورت منحنی ملایم گرد کنید.

از لوسیون روی ناخن های خود استفاده کنید

خصوصا پس از پاک کردن لاک الکل از کرم دست بر روی دستان خود استفاده کنید و مطمئن شوید که ناخن هایتان را مرطوب می کنید. این کار را می توانید هر بار که دست خود را می شوید ، انجام دهید.

یک لایه محافظ بزنید.

استفاده از سفت کننده ناخن ممکن است به تقویت ناخن کمک کند.

مکمل بیوتین مصرف کنید

بیوتین  یکی از ویتامین های گروه B و محلول در آب است ، لذا توسط بدن ذخیره نمی شود و به همین دلیل  باید اطمینان حاصل کنید که روزانه آن را مصرف می کنید. بیوتین می تواند به تقویت مو و ناخن کمک کند و همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن کمک می کند. این ماده را می توان در غذاهایی مانند ماهی ساردین ، تخم مرغ پخته شده و حبوبات یافت ، یا می توانید از ویتامین B یا مکمل استفاده کنید.

نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و سلامت ناخن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون رطوبت کافی ، ناخن ها شکننده می شوند و به راحتی می شکنند و پوست می گیرند.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

برای داشتن ناخن های سالم ، رژیم غذایی سالم را پیش بگیرید چراکه  یک رژیم غذایی با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مهم می تواند کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد – از جمله ناخن ها.

مراقب محصولات مورد استفاده خود باشید

بسیاری از لاک ها یا درمان های ناخن حاوی مواد شیمیایی سختی هستند که در واقع می توانند ناخن ها را ضعیف کنند. از پاک کننده لاک ناخن حاوی استون خودداری کنید زیرا می تواند به ناخن آسیب برساند.

اگرچه لاک ناخن زیبا به نظر می رسد، اما ناخن های شما باید نفس بکشند. استفاده مداوم از لاک  می تواند باعث ضعیف شدن ناخن شود.

از ناخن های خود برای انجام کارها استفاده نکنید

“پیشنهاد می کنیم برای داشتن ناخن های سالم ، زمانی را برای باز کردن قوطی ها ، شیشه ها ، جعبه ها و غیره ، با قیچی یا وسیله ای اختصاص دهید.” اگر این کار را انجام دهید ، مانیکور خود را پس انداز خواهید کرد!

ناخن هایتان را نجویید !

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر چندین هفته موارد مراقبتی را رعایت کردید و هیچ تغییری در ناخن های خود مشاهده نکرده اید ، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.  علائم زیر از مواردی است که باید پیگیری های پزشکی انجام دهید :

اگر می خواهید ناخن هایی سالم و مستحکم داشته باشید، سری به مقاله روش های خانگی برای داشتن ناخن هایی سالم بزنید.

خروج از نسخه موبایل