تفاوت کک و مک با خال صورت و روش های حذف آن ها

تفاوت کک و مک با خال صورت
5/5 - (1 امتیاز)
شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

کک و مک می تواند بسیار شبیه سایر علائم ایجاد شده در پوست باشد اما تشخیص آن ها، در نحوه انتخاب روش درمان آن ها اهمیت دارد . درباره علت لک های صورت و درمان خانگی آن قبلا صحبت کرده ایم؛ اما در این مقاله از تفاوت کک ومک با خال ها صحبت می کنیم.

چطور کک و مک را از خال ها و لکه های خورشیدی تشخیص دهیم ؟

کک و مک ها  می توانند مانند لکه های خورشید باشند، همچنین به عنوان لکه های پیری یا لکه های کبدی شناخته می شوند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب دلیل اصلی ایجاد کک و مک و لکه های پیری است. لکه های پیری به طور معمول بزرگتر از کک و مک هستند، با وضوح بیشتری تعریف می شوند و در بزرگسالان مسن تر ظاهر می شوند.

در حالی که کک و مک در افراد با رنگ مو و پوست روشن شیوع بیشتری دارد، لکه های پیری در افراد با طیف وسیع تری از چهره ایجاد می شود.

خال ها معمولاً از بدو تولد وجود دارند اما می توانند در تمام دوران کودکی و نوجوانی ایجاد شوند.

خال ها به طور کلی تیره تر از کک و مک هستند و می توانند صاف یا روی پوست باشند.

در جدول زیر به طور خلاصه، درباره انواع علائم رایج پوستی  و تفاوت کک و مک ها و لک های صورت با خال ها، اطلاعاتی را ارائه می دهیم :

روش های خانگی از بین بردن و حذف خال :

روش های زیر از محبوب ترین روش ها برای از بین بردن خال ها هستند.

اما علیرغم ادعای اثربخشی آنها ، اثبات نشده اند هر کسی که این روش های درمانی را امتحان می کند باید با دقت دستورالعمل ها را دنبال کند و از آسیب احتمالی، تحریک و زخم شدن پوست اطراف آن آگاه باشد.

1) سیر

برخی افراد معتقدند استفاده از سیر روی خال برای مدتی باعث کمرنگ شدن یا از بین رفتن کامل آن می شود. زیرا سیر حاوی آنزیم هایی است که ممکن است خوشه های سلولی را که باعث خال می شوند ، حل کند.

سیر می تواند باعث سوختگی پوست شود.

2) مخلوط جوش شیرین روغن کرچک

مخلوط کردن روغن کرچک و جوش شیرین با هم پمادی ایجاد می کند که در صورت استفاده برای چند هفته ممکن است خال ها را از بین ببرد. تئوری پشت این امر این است که جوش شیرین خال را خشک می کند و روغن کرچک به محافظت از آن کمک می کند.

3) روغن پونه کوهی

اسانس پونه کوهی می تواند روی پوست خشن باشد و باید با یک روغن حامل مانند روغن کرچک رقیق شود. اگر چند بار در روز و به مدت چند هفته استفاده شود، ترکیب روغن ممکن است به از بین بردن خال کمک کند.

4) روغن درخت چای

اسانس درخت چای یک روغن ضروری مورد تحقیق است که بیشتر به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی شناخته می شود. برخی از افراد ادعا می کنند که چند بار در روز استفاده از روغن درخت چای باعث از بین رفتن خال می شود. هنگام استفاده از روغن درخت چای مراقبت کنید زیرا در صورت بلعیده شدن آن قوی و سمی است .

5) سیب زمینی

تصور می شود که سیب زمینی دارای اثر سفید کنندگی طبیعی است. اگرچه ممکن است سیب زمینی خال را به طور کامل از بین نبرد، اما ممکن است به مرور زمان محو شود.

6) روغن بذر کتان

برخی مطالعات نشان می دهد روغن دانه کتان دارای خواصی است که به بهبود بریدگی ها و پارگی های دیگر کمک می کند. مردم همچنین از آن برای از بین بردن لکه های تیره و لکه ها، از جمله خال ها استفاده می کنند.

7) پوست موز

پوست موز حاوی آنزیم ها و اسیدهای خاصی است که به نظر برخی افراد می تواند به از بین بردن خال کمک کند. یکی از مزایای بالقوه استفاده از پوست موز بر روی پوست این است که به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند.

8) عسل

برخی مطالعات نشان می دهد که عسل دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است. برخی بر این باورند که استفاده از عسل روی خال ها باعث از بین رفتن ظرف چند روز می شود.

با این حال ، اگر به دنبال راهکارهای خانگی برای حذف خال هایتان هستید ، دست نگه دارید! و ادامه مقاله را بخوانید !

چرا حذف خال ها در خانه ، خطرناک است ؟

هنگامی که تصمیم دارید با استفاده از نوعی ابزار برش، خال را در خانه بردارید، خطر زخم و عفونت وجود دارد. علاوه بر این ، شما سلولهای رنگدانه ای جمع شده را از بین نخواهید برد زیرا شما یک متخصص پوست حرفه ای نیستید، این به این معنی است که خال احتمالاً دوباره رشد کرده و سایه ای حتی تیره تر از رنگ قبلی خود ایجاد می کند.

قبل از برداشتن خال هایتان با روش خانگی، باید بدانید :

  1. برخی خال ها، سرطانی هستند و تنها متخصصین پوست با نمونه برداری متوجه این مساله خواهند شد. پس باید بدانید که با دستکاری کردن این نوع خال ها، آن ها ریشه ای حذف نمی شوند.
  2. بسته به ناحیه ای که از کرم پاک کننده خال استفاده می کنید، نتایج مصرف می تواند جای زخم یا تورفتگی بدی ایجاد کند که از خال اصلی بدتر به نظر برسد. کرم های پاک کننده خال حاوی مواد طبیعی “فرموله شده” هستند تا سیستم ایمنی بدن شما را فریب دهند و باور کنند پوست آسیب دیده است. با این حال، از آنجا که هیچ مشکل پوستی واقعی وجود ندارد، التهاب تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن غیر ضروری است، و در نتیجه “گرم شدن بیش از حد” خال و پوست اطراف آن می شود. اغلب از استفاده از کرم های رفع خال  باعث ایجاد آکنه و حفره هایی روی پوستتان می شوند. علاوه بر این ، بسیاری از این کرم ها باعث تشدید جای زخم ، التهاب و احتمالاً ایجاد عفونت می شود.

اگر قصد برداشتن خال هایتان را دارید، ایمن ترین روش مراجعه به متخصصان پوست است تا با انجام آزمایش ها و نمونه برداری ابتدا از سرطانی بودن یا نبودن خال هایتان مطلع شوند و با روش های پزشکی ایمن که امکان بازگشت خال ها یا عفونت ها را به کمترین مقدار برسانند. کرایوتراپی یکی از متداول ترین روش های درمانی است که در مراکز پیشرفته برای از بین بردن خال های خوش خیم، غیرمعمول و بدخیم انجام می شود.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *