برای داشتن ناخن های سالم ، چه بخوریم ؟

داشتن ناخن های سالم
4.6/5 - (120 امتیاز)

اگر می خواهید ناخن های سالم و زیبا داشته باشید ، صرف گذراندن وقت در سالنهای آرایشی برای مانیکور و پدیکور، کافی نیست! اگر می پرسید چطور ناخن های زیبا و قوی داشته باشید

باید بگویم راه های ساده مراقبتی هم وجود دارند که در مقاله ناخن های سالم و بایدها و نبایدهای آن ارائه داده ایم؛

اما این ها تمام ماجرا نیستند و قبل از همه چیز ، شما باید رژیم غذایی تان را اصلاح کنید .

مواد مغذی فراوان موجود در غذاها می تواند به شما کمک کنند تا ناخن هایی سالم و قوی داشته باشید.

مواد غذایی که برای داشتن ناخن های سالم و تقویت آن ها باید مصرف کنید :

 اگر ناخن های شکننده و ضعیفی دارید باید بدانید که این فقط مربوط به ظاهرشما نیست.

ناخن های شما می تواند نشانه ای از نگرانی های اساسی در مورد سلامتی یا حتی فقط اثبات قابل مشاهده ای باشد که رژیم شما فاقد برخی ویتامین ها و مواد مغذی مهم است البته نگران نباشید می توانید با مصرف مواد غذایی زیر، به رشد و تقویت ناخن ها و هم چنین سلامتتان کمک کنید :

گوشت های بدون چربی مانند بوقلمون ، مرغ و گوشت گاو

ناخن ها از پروتئین ساخته شده اند. بنابراین اولین چیزی که می توانید امتحان کنید افزودن بیشتر این مواد به رژیم غذایی تان است.

میوه ها و انواع توت ها – به ویژه زغال اخته ، توت فرنگی و موز

آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلولهای بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کنند. این آسیب باعث افزایش هورمون های استرس و التهاب می شود که بر تمام سلول های بدن

از جمله سلول های مو و ناخن تأثیر می گذارد. بلوبری ، انگور سیاه و توت از میوه های دارای آنتی اکسیدان اند .

سایر مدعیان برتر توت فرنگی و کیوی هستند که دارای مقادیر زیادی ویتامین C هستند که به تولید کلاژن کمک می کند . زردآلو خشک و موز نیز انتخاب خوبی است

زیرا به ترتیب سرشار از ویتامین A و B6 است.

سبزیجات برگ تیره از جمله اسفناج ، کلم بروکلی و کلم پیچ

 کلسیم ، آهن و آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات تیره و برگ مانند اسفناج ، کلم بروکلی ، کلم پیچ و سبزیجات یخی می تواند سلامت ناخن را تقویت کند . سبزیجات برگ دار بهتر است به صورت خام یا کمی پخته مصرف شوند:

آنها را نپزید. آنها را خام  بگذارید در غیر این صورت تمام ویتامین های موجود در آنها را می پزید.

می توانید چند برگ از این سبزیجات را به نوشیدنی های روزانه خودتان اضافه کنید.

سبزیجات دیگر از جمله سیب زمینی شیرین ، هویج ، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای

گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای مملو از ویتامین C است. که برای سطح کلاژن بسیار مناسب است و سیب زمینی شیرین و هویج سرشار از ویتامین A است که آنتی اکسیدان های لازم را برای محافظت و استحکام ناخن ها فراهم می کند.

هم چنین می تواند باعث براق نگه داشتن ناخن ها و جلوگیری از خشکی آن شود. آنها همچنین حاوی بتاکاروتن ، پیش ماده ویتامین A هستند که به شما در داشتن ناخن های سالم کمک می کند.

شیرهای غنی شده

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

 شیر مملو از کلسیم و ویتامین D است ، که هر دو برای ساختن ناخن های سالم و محکم بسیار مهم هستند. برای داشتن ناخن های سالم و محکم ، شیر را از صبحانه خود هرگز حذف نکنید!

ماهی ، منبع امگا 3

ماهی قزل آلا مملو از چربی های سالم و ویتامین های B6 و B12 است که باعث می شود ناخن ها نشکنند ، پوسته پوسته نشود و سالم و قوی بمانند.

روغن های سالم و گیاهی

برای داشتن ناخن های سالم ، از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون استفاده کنید. می توانید از روغن کنجد برای پخت و پز هم استفاده کنید یا دست کم روغن های گیاهی را همراه با سالادها در رژیم غذایی تان بگنجانید .

آب کافی بنوشید

رطوبت و آب کافی همچنین از عوامل موثر در سلامت کلی ناخن شماست. ناخن های طبیعی و سالم هنگام فشار دادن سفید می شوند و سپس هنگامی که مویرگهای زیر جریان طبیعی خون خود را بازیابند دوباره  پررنگ  می شوند.

اگر پررنگ شدن دوباره ناخن هایتان  بیش از نیم ثانیه طول می کشد ممکن است نشان دهنده کمبود آب بدن باشد. برای رفع آسان این مشکل آب بیشتری بنوشید.

آبگوشت استخوان

” آب گوشت گاو و استخوان مرغ که سرشار از کلاژن طبیعی هستند  به داشتن ناخن های قوی و سالم کمک می کنند.”

گوشت قرمز

“از آنجا که ناخن ها از پروتئین کراتین ساخته شده اند ، رژیم غذایی حاوی پروتئین فراوان مانند گوشت قرمز می تواند به ترمیم ، رشد و حفظ قدرت ناخن های شما کمک کند.”

منابع غیر گوشتی پروتئین

اگر شما یک رژیم غذایی گیاهی را ترجیح می دهید اما می خواهید ناخن های خود را بدون نقص نگاه دارید ،منابع غنی از مواد مغذی فراوانی وجود دارد که پروتئین لازم را به شما برسانند به عنوان مثال ، حبوبات مملو از بیوتین است که نیروگاهی اثبات شده برای سلامت ناخن است و به آنها کمک می کند تا به مرور زمان طولانی تر و ضخیم تر شوند.

حبوبات ، مانند عدس ، لوبیا  ، حاوی ویتامین و مواد معدنی ضروری ، از جمله ویتامین های گروه B و بیوتین هستند. بنابراین از آنها در سوپ ها و خورشت ها لذت ببرید.

علاوه بر حبوبات ، تخم مرغ حاوی پروتئین و بیوتین است. که باعث افزایش ضخامت ناخن و کاهش شکنندگی آن می شود.

آجیل و دانه ها ، از جمله بادام و تخمه آفتابگردان

خوردن مغزها و دانه ها دوز سنگینی از چربی های سالم را ایجاد می کند. که ناخن های شما را نیز تغذیه می کند.

بادام منبع بسیار خوبی از پروتئین و منیزیم است. نگاهی به ناخن هایتان بیندازید، برجستگی های عمودی ناخن ها ممکن است نشانه منیزیم ناکافی باشد. بنابراین اگر آن ها را می بینید ، بادام بخورید.

دانه های آفتابگردان همچنین پادزهر مناسبی برای ضعیف شدن ناخن ها هستند. آن ها حاوی مواد معدنی کمیاب مثل منگنز و مس هستند که برای تولید بافت همبند در استخوان ها و غضروف ها ضروری هستند. بنابراین باعث تقویت ناخن ها نیز می شوند.

غلات کامل مانند برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر

غلات موجود در برنج قهوه ای ، منابع شگفت انگیز بیوتین ، سیلیسیم و سیستئین هستند . جو دوسر نیز حاوی ریز مغذی هایی مانند مس و روی است

که برای حفظ سلامت ناخن و استخوان مهم است. همچنین دارای ویتامین های منگنز ، سیلیسیم و کمپلکس B است. که همگی باعث سلامت ناخن ها و استخوان ها می شوند.

شما با استفاده از تغذیه سالم میتوانید اقدام به بلندکردن سریع ناخن های خود کنید. برای اطلاع از این موضوع میتوانید مقاله بلندکردن ناخن در مجله بیوتایل مراجعه نمایید.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *