مقایسه انواع روش‌های پاک کردن تاتو

پاک کردن تاتو با لیزر
4.7/5 - (19 امتیاز)

اگر تاتوهایتان دلتان را زده و به فکر پاک کردن تاتو بدن یا ابروهایتان هستید، عاقلانه ترین کار این است که انواع روش‌های پاک کردن تاتو را بشناسید و درست تصمیم بگیرید تا دوباره تجربه ای تلخ در ذهنتان نماند!

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

به جز پاک کردن تاتو با لیزر که تقریبا موثرترین روش است، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1) کرم‌های پاک کننده تاتو

اگر از دسته کسانی هستید که می‌خواهند بدون صرف هزینه زیاد یا مراجعه به کلینیک پوست، تاتوهای بدن و یا ابروهایتان پاک شود، احتمالا استفاده از کرم مراقبت از پوست، بدون نسخه پزشک می‌تواند برایتان بسیار جذاب باشد.

اما متأسفانه، کرم‌های پاک کردن تاتو در خانه به عنوان گزینه جایگزین برای از بین بردن تاتو بیش از هر چیز اعتیاد به مصرف مداوم دارند و در موارد خاص، با مواد شیمیایی سخت می‌توانند به پوست آسیب برسانند.

در مقاله هاشور ابرو برخی از کرم‌هایی که این روزها برای پاک کردن تاتوها استفاده می‌شوند را معرفی کرده ایم.

اکثر کرم‌های پاک کردن تاتو از طریق سفید کردن پوست عمل می‌کنند.  نه تنها شما باید کرم را چند بار در روز و حداکثر به مدت یک سال استفاده کنید، بلکه باعث ایجاد لکه‌های دائمی بر روی پوست شما می‌شود و حتی ممکن است منجر به سرطان شود.

زیرا برخی از آنها از ماده سرطان زا هیدروکینون استفاده می‌کنند. استفاده از این ماده در برخی از کشورها مانند انگلیس ، ژاپن و فرانسه ممنوع است.

اگر پوست تیره ای دارید هرگز از این کرم‌ها استفاده نکنید اما اگر پوستتان تیره هم نیست، یادتان باشد که از قدیم گفته اند احتیاط شرط عقل است.

به طور کلی می‌توان گفت : «این روش لایه برداری نه ایمن است و نه موثر»

2) سالابراسیون یا سالابریژن

در این روش که از نمک استفاده می‌شود، تا حدودی می‌توان برای پاک کردن تاتو امیدوار شد. اما معمولاً فقط منجر به روشن شدن تاتو می‌شود و انتظار نمی‌رود کاملا تاتو بدن و تاتو ابروهایتان را از بین ببرد. 

سالابراسیون به عنوان یکی از روش‌های پاک کردن تاتو، شامل سوراخ شدن لایه بالایی پوست و باز کردن آن است تا بتوان از خمیر نمک استفاده کرد و یا محلول نمکی به روش مشابه تاتو کردن به پوست تزریق کرد.

این امر باعث بالا آمدن آب سلولهای زیر رنگدانه و شروع به تاول زدن می‌شود و جوهر موجود در لایه پوستی را مجبور می‌کند به سطح پوست آمده و پوسته ایجاد کند. هنگامی که پوسته سرانجام بهبود یافته و می‌افتد، مقداری جوهر را با خود می‌برد. پس از سه یا چهار بار انجام سالابراسیون، تاتو بدن و ابرو باید کمرنگ تر شود.

برای پاک کردن تاتو بدن و ابرو با روش سالابراسیون یا سالابریژن، باید به دو نکته مهم توجه کنید:

  1. اولین چیزی که باید با این روش به خاطر بسپارید این است که هرگز تاتو را به طور کامل از بین نمی‌برد. اگرچه در کم رنگ کردن تاتو موثر است اما پاک کردن تاتو به طور کامل، از پسِ این روش برنمی‌آید!
  2. دومین مساله این است که باز شدن پوست و تزریق محلول سوزاننده نسبت به استفاده از لیزر، برای پوست بسیار تهاجمی وخشن است. این به این معناست که احتمال بیشتری برای عوارض جانبی وجود دارد و دوره بهبودی می‌تواند طولانی مدت باشد.

3) محلول‌های اسیدی پاک کننده تاتو بدن و ابرو

لایه برداری شیمیایی را می‌توان با انواع محلول‌های مختلف اسیدی انجام داد و در درمان خطوط ریز، چین و چروک و تیرگی پوست بسیار موفق است. با این حال، استفاده از این لایه بردارها برای پاک کردن تاتو کارایی کمتری دارد زیرا محلول‌ها نمی‌توانند به لایه‌های عمیق پوست که جوهرها آن جا جاخوش کرده اند تا تاتوتان ماندگار بماند، نفوذ کنند.

اگر مواد شیمیایی بتوانند به این لایه‌های عمیق پوستی برسند، آسیب قابل توجهی به پوستتان می‌زند.

 اگرچه بسیاری از مراکز زیبایی این روش را به عنوان گزینه درمانی برای مراجعان خود ارائه می‌دهند.

 لایه بردارهای شیمیایی مورد استفاده برای پاک کردن تاتو معمولاً از مخلوط‌های اسید گلیکولیک ساخته می‌شوند که حاوی اسیدهایی مانند اسید مالیک و گلیکولیک، فنل یا TCA هستند.

از اسید گلیکولیک بیشتر برای پاک کردن تاتوی ابرو استفاده می‌شود.

هنگامی که روی ناحیه ابرو قرار می‌گیرد باعث ملتهب شدن پوست می‌شود و برخی از ذرات جوهر را بیرون می‌کشد. از آنجا که همه رنگدانه‌ها به یک باره خارج نمی‌شوند (و برخی از آنها به هیچ وجه از پوست خارج نمی‌شوند)، این روش بارها و بارها باید تکرار شود تا مقدار کافی از جوهر از بین برود. این محلول می‌تواند باعث تحریک، درد و حتی ایجاد زخم شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام تاتو پاک شود.

اسید تریکلراستیک یا TCA ماده دیگری است که برای پاک کردن تاتو،  به همان روشی که مخلوط گلیکولیک در بالا توضیح داده شده استفاده می‌شود. این نوع اسید کمی سوزاننده است، اما هنوز هم عوارض جانبی احتمالی را به همراه دارد.

با تمام روش‌های محلول‌های اسیدی، باید منطقه را تمیز و خشک نگه داشت تا زمانی که پوسته به خودی خود ریخته شود. این روش می‌تواند مدت‌ها طول بکشد و خسته کننده باشد. به همین علت، فکر نمی‌کنیم روش مناسبی برای پاک کردن تاتو باشد.

4) قلم لیزری

به تازگی، برخی قلم‌های لیزری به بازار آمده اند که به صورت خانگی می‌توانید از آن‌ها برای پاک کردن تاتو بدن و ابرو استفاده کنید.

اما این دستگاه‌ها انرژی لازم برای پاک کردن تاتو به صورت موثر و ایمن، بدون ایجاد خستگی در پوست را ندارند.

این به این معنی است که ممکن است نتایج بسیار محدودی را پس از دو یا سه بار استفاده ببینید، اما لیزر هرگز نمی‌تواند به ذرات جوهر عمیق تری برسد و حداکثر چیزی که می‌توانید انتظار داشته باشید یک تاتو کمی سبک تر و کم رنگ تر است.

علاوه بر این، قرار دادن قدرت لیزر (حتی یک لیزر ضعیف مانند این) در دست شخصی که برای استفاده از آن آموزش دیده نیست، می‌تواند به آسیب پوست منجر شود.

5) درم آبریژن

درم آبریژن به عنوان یکی از روش‌های پاک کردن تاتو، با از بین بردن اولین لایه‌های رنگدانه‌های پوست و جوهر، باعث تحریک گردش سلول می‌شود.

درم آبریژن در آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی برای کمک به گردش خون در دست‌ها، گردن ، قفسه سینه و صورت برای کاهش چین و چروک استفاده می‌شود که در مقاله میکرودرم آبریژن معجزه جوانسازی پوست می‌توانید بیشتر با این حوزه از آن آشنا شوید.

استفاده از این روش برای پاک کردن تاتو اکثرا می‌تواند شامل استفاده از مواد شیمیایی، نمک یا حتی لیمو باشد!

درم آبریژن روشی چالش برانگیز برای پاک کردن تاتوهاست و برای تاتو روی دست، گردن یا صورت توصیه نمی‌شود. افراد این روش را دردناک می‌دانند و مدت درمان آن را بسیار وقت گیر می‌دانند.

 زخم‌های باز هنگام ترمیم درم ابریژن نیاز به توجه ویژه دارند.

6) از بین بردن تاتو با روش کاور کردن

هرچند نمی‌توان گفت که این روش از روش‌های پاک کردن تاتو باشد، پوشاندن خال کوبی خود با تاتو جدیدتر گزینه ای است که بسیاری از افراد انتخاب کرده اند.

 استفاده از لیزر اغلب به هنرمندان تاتو اجازه می‌دهد تقریباً هر خال کوبی و تاتو موجود را به طور فوق العاده ای بپوشانند.

محو شدن تاتو معمولاً تا 5 جلسه طول می‌کشد به همین خاطر پوشاندن خال کوبی‌های خود پس از لیزر یک روش مقرون به صرفه برای بدست آوردن تاتو جدید بدون از بین بردن کامل تاتوها است.

7) پاک کردن تاتو با لیزر

از بین بردن تاتو با لیزر یک گزینه عالی برای انواع مختلف نیازها است.

به یاد داشته باشید، خال کوبی را فقط می‌توان با فشار دادن جوهر از سطح پوست یا تجزیه آن به ذرات کوچک به ندرت پاک کرد تا بدن بتواند آن را از بدنتان خارج کند. متأسفانه، سایر روش‌های پاک کردن تاتو به ندرت در انجام این کار موثر هستند.

اگرچه انجام دادن لیزر نیازمند حضور در یک کلینیک حرفه ای است و مطمئناً هزینه‌های زیادی را نیز شامل می‌شود، حذف تاتو با لیزر که توسط یک متخصص آموزش دیده انجام می‌شود، ایمن ترین و بهترین روش برای پاک کردن تاتوهایی است که می‌خواهید از شرشان خلاص شوید.

به طور مفصل در مقاله “پاک کردن تاتو با لیزر، غیرممکن را ممکن می‌کند” به معرفی این روش پرداخته ایم.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *