رفع خشکی پوست | کویر پوستتان را ساحل مرطوب کنید!

5/5 - (2 امتیاز)

با شروع فصل سرما، رفع خشکی پوست به ویژه خشکی دست ها و صورت، مساله ایست که ذهن همه افراد را به خودش مشغول کرده است. کاهش رطوبت هوا گاهی آنقدر خشکی پوست را تشدید می کند که سوزش و خارش زیاد آزاردهنده می شود.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

رفع خشکی پوست، فقط مربوط به محصولاتی نیست که استفاده می کنید. بلکه مسائل بیشتری مثل نحوه تمیز کردن پوست و آب و هوا و حتی پوشش شما هم در ظاهر پوستتان اهمیت دارند.

در این مقاله، از راهکارهای خانگی ساده اما موثر برای رفع خشکی پوست می گوییم.

چرا برای رفع خشکی پوست، راهکارهای خانگی را پیشنهاد می کنیم؟

لیست مواردی که ممکن است باعث خشکی و ترک خوردگی پوست باشد، لیست بلند بالایی است! اما خبر خوب این است که در بسیاری موارد، برای رفع خشکی پوست، همین که نوع رفتارتان با پوستتان را اصلاح کنید کافیست.

پوست شما مانند گلبرگ های گل های خانگی تان است و رسیدگی می خواهد. پس در اولین مرحله، سری به مقاله روتین مراقبت از پوست و روتین مراقبتی پوست در پاییز بزنید. و مطمئن شوید که به پوستتان بی توجهی نکرده اید.

به علاوه، آنقدر محصولات مختلف مراقبت پوست وجود دارد که یک درمان خانگی و طبیعی ارزش امتحان کردن را دارد.

روغن ها و داروهای طبیعی، برخلاف سایر محصولات، حاوی مواد نگهدارنده نیستند ودلتان از خالص بودنشان، قرص خواهد بود. محصولاتی که حاوی الکل و مواد معطر هستند، می توانند باعث تحریک یا واکنش آلرژیک شوند یا در رفع خشکی پوست، نتیجه عکس بدهند.

در مورد محصولات مراقبتی، اگر پوست حساسی دارید اغلب بهتر است آن را ساده نگه دارید. برخلاف لوسیون ها و کرم های پایه آب یا آنهایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند، روغن های خالص پایه طبیعی دارند و همین باعث شده که ما برای رفع خشکی پوست، روغن های طبیعی را پیشنهاد کنیم.

راهکارهای خانگی چطور به رفع خشکی پوست، کمک می کنند؟

پوست شما به طور طبیعی، چربی ای به نام سبوم تولید می کند که رطوبت پوست شما را حفظ می کند. اما اقدامات روزمره مثل فراموش کردن استفاده از مرطوب کننده یا شست و شوی دست ها و صورت با صابون های خشک و خشن، چربی طبیعی پوستتان را از بین می برد.

روغن ها و راهکارهای خانگی برای رفع خشکی پوست، باعث می شوند چربی طبیعی پوست حفظ و کنترل شود. روغن کرچک، روغن اسطوخودوس و روغن آووکادو ممکن است داروهای طبیعی خوبی برای رفع خشکی پوست باشد، البته تا زمانی که آکنه نداشته باشید.

راهکارهای رفع خشکی پوست

1) با استفاده از شیر، پوستی مثل بچه داشته باشید.

قطعا مهم ترین فرد زندگی تان خودتان هستید، زیبایی پوست و رفع خشکی پوست، بهترین موقعیت است که محیطی آرام برای خودتان فراهم کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه پوستتان را با شیر نوازش کنید.

شیر دارای خواص ضد التهابی طبیعی است. همچنین حاوی اسید لاکتیک، یک لایه بردار ملایم و طبیعی است. به خصوص برای پوست تحریک شده که خارش هم دارد بسیار مفید است. حتی می توانید در رژیم غذایی تان روزی یک لیوان شیر بگنجانید.

2) روغن زیتون

روش اول:

یک روغن طبیعی عالی برای رفع خشکی پوست، روغن زیتون است که به عنوان یک پاک کننده و مرطوب کننده طبیعی عمل می کند. فقط روغن را به پوست خود بمالید و یک پارچه گرم و مرطوب را روی صورت خود بکشید تا خنک شود، سپس روغن اضافی را پاک کنید.

روغن زیتون به عنوان پاک کننده انتخاب خوبی است. زیرا روغن طبیعی پوست شما را از بین نمی برد، اما پوست شما را تمیز می کند.

روش دوم:

با استفاده از ترکیبی از روغن زیتون و شکر یک اسکراب لایه بردار و مرطوب کننده طبیعی ایجاد کنید. یک فنجان شکر را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید.

در صورت تمایل می توانید روغن اسطوخودوس نیز اضافه کنید. که رایحه ای طبیعی به آن می افزاید و باعث آرامش می شود. اسکراب را به آرامی به پوست خود بمالید، و سپس آن را بشویید. در آخر، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

3) جو دو سر

جو دو سر، را به دو صورت زیر وارد روتین مراقبت پوستی تان کنید:

الف) افزودن پودر جو دوسر به حمام یا استفاده از کرم های حاوی جو دوسر، می تواند با حفظ رطوبت حمام، به رفع خشکی پوست کمک کند.عصاره های آرد جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی هستند که می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند.

ب) با ماسک خانگی عسل و جو دو سر صورتتان را لایه برداری کنید: 2 قاشق غذاخوری جو دوسر را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قطره آب مخلوط کنید. مخلوط را گرم کنید و سپس آن را به پوستتان بمالید. می توانید ازاین ماسک، فقط برای لایه برداری استفاده کنید و بلافاصله آن را بشویید. یا به مدت 15 تا 20 دقیقه آن را به عنوان ماسک آرامش بخش و آبرسان بگذارید و لذت ببرید.

4) آلوئه ورا، گیاه رویایی برای رفع خشکی پوست

اگرچه اغلب آلوئه ورا به عنوان دارویی برای تسکین آفتاب سوختگی استفاده می شود، ژل آلوئه ورا نیز می تواند در ماه های خشک زمستان برای رفع خشکی پوست مفید باشد. ژل آلوئه ورا را به ناحیه آسیب دیده بمالید و جوراب یا دستکش بپوشید. ترجیحا این روش را شب ها انجام دهید و بگذارید این معجزه تا صبح کار خودش را بکند.

این گیاه در کاهش قرمزی و تحریک پوستی مربوط به خشکی پوست، موثر عمل می کند. حتی می تواند نشانه های پیری و همچنین جوش های پوستی را کاهش دهد. اما برخی افراد ممکن است به این گیاه حساسیت نشان دهند پس قبل از استفاده آن، تست حساسیت را فراموش نکنید!

5) آووکادو و رفع خشکی پوست

ایجاد ماسک خانگی از آووکادو یکی دیگر از روش های طبیعی برای رفع خشکی پوست است.

نصف آووکادو را پوره کرده و با یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید. شما همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. ماسک را به صورت خود بمالی ، بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی آن بماند و سپس آن را بشویید.

پوست شما پس از شست و شو باید احساس رطوبت کند، اما با استفاده از مرطوب کننده معمولی نیز می توانید اثرات آبرسانی را دو برابر کنید.

 جلوگیری از خشکی پوست

اقدامات زیر نکات ساده ایست که شاید به آن ها بی توجه باشید اما تاثیر زیادی در رفع خشکی پوست دارند:

  • زمان را مدیریت کنید! دوش های طولانی با آب خیلی گرم، چربی های طبیعی پوستتان را از بین می برد. درست است که دوش آب گرم در فصل سرد از دلپذیرترین تجربیات است اما به آب ولرم اکتفا کنید و زمان دوش گرفتنتان را به 10 الی 30 دقیقه محدود کنید.
  • از صابون های خشک و خشن خودداری کنید. بهتر است از کرم های پاک کننده یا شوینده های ملایم پوست و شامپو بدن استفاده کنید.
  • از شوینده های خوشبو کننده و ضد باکتری، مواد معطر و حاوی الکل خودداری کنید.
  • برای رفع خشکی پوست، لباس های خود را با مواد شوینده بدون رنگ و عطر بشویید. چراکه این ها باعث تحریک پوست شما می شوند.
  • پارچه هایی را انتخاب کنید که با پوست شما مهربان باشند. الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم به پوست شما اجازه می دهد نفس بکشد و در رفع خشکی پوستتان موثر باشد.
  • برای رفع خشکی پوست، خصوصا در پاییز و زمستان، از دستگاه بخور خانگی استفاده کنید. تا رطوبت محیط را به دام بیندازید و از آن بهره ببرید.
  • همیشه از کرم یا ژل اصلاح استفاده کنید و در جهت رشد موهایتان، اصلاح کنید. شاید این مورد در رفع خشکی، بی ارتباط به نظر برسد. اما باید بدانید هنگام اصلاح، چربی های طبیعی پوستتان را هم همراه موها از بین می برید!
  • هنگام خشک کردن پوستتان، حوله را روی پوست نکشید!
  • برای رفع خشکی پوست و حفظ رطوبت پوستتان، مایعات را فراموش نکنید!
  • بارها و بارها از اهمیت کرم ضدآفتاب گفته ایم. اما هرچقدر بگوییم باز هم افرادی تنبلی می کنند و فراموش می کنند ضدآفتاب از حیاتی ترین مسائل در مراقبت از پوست است. نور خورشید یکی از دلایل اصلی خشکی پوست و چین و چروک است. با استفاده از کرم ضد آفتاب SPF 30 در تمام فصول سال و صحیح لباس پوشیدن، می توانید از بروز این آسیب جلوگیری کنید. برای رفع خشکی پوست لب ها نیز از کرم های مرطوب کننده مخصوص لب استفاده کنید.
و مهم تر از همه، در استفاده از مرطوب کننده خساست به خرج ندهید!

بلافاصله پس از حمام یا شست و شوی دست و صورتتان، کرم و پمادهای مرطوب کننده استفاده کنید.

چه زمانی برای رفع خشکی پوست باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، رفع خشکی پوست با اقدامات خانگی رفع می شود اما اگر پوستی بسیار خشک دارید، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. پزشک ممکن است پس از معاینه و پرسش درباره روتین مراقبت پوستی شما، آزمایش های تشخیصی انجام دهد چرا که ممکن است خشکی پوستتان بابت کم کاری تیروئید باشد.

ممکن است پزشک توصیه کند از کرم حاوی اسید لاکتیک یا اوره استفاده کنید.

اگر به بیماری پوستی جدی تری مانند درماتیت آتوپیک، ایکتیوز یا پسوریازیس مبتلا هستید، ممکن است پزشک علاوه بر مراقبت در منزل ، کرم ها و پمادهای تجویز شده یا سایر درمان ها را برای شما تجویز کند.

مرطوب نگه داشتن پوست و درمان خشکی پوست در اسرع وقت مهم است. در صورت عدم درمان، خشکی پوست می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • قرمزی پوست
  • خارش شدید پوست
  • خون ریزی

عفونت باکتریایی: تورم یا چرک ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد. اگر فکر می کنید پوستتان آلوده شده و علائم بالا را دارید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *