افزایش کلاژن پوست، کلید راز جوانی

5/5 - (1 امتیاز)

افزایش کلاژن پوست، همان چیزی است که به ما کمک می کند تا فوق العاده باشیم و پوستمان بدرخشد.

کمتر کسی پیدا می شود که دلش نخواهد پوست درخشان و صاف و نرم کودکان را داشته باشد و بتواند با اعتماد به نفس کامل بدون استفاده از انواع کرم پودرها و هزاران محصول پوستی، در دورهمی ها حاضر شود و لذت ببرد. اما رازاین جوانی و شادابی پوست چیست؟ همه این زیبایی های افسانه ای به کلاژن های پوست بستگی دارد.

در این مقاله از اینکه کلاژن واقعا چیست و چطور می توان با افزایش کلاژن پوست، زیبایی دوچندانی به دست آورد بیشتر صحبت می کنیم.

کلاژن چیست؟

در عرصه زیبایی، مدام حرف افزایش کلاژن پوست است. اما دقیقا کلاژن چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

کلاژن پروتئین ساختاری اصلی پوست است که مانند داربست عمل می کند و حجم پروتئین پوست را تأمین می کند، بنابراین با افزایش کلاژن پوست، چهره ای صاف و بدون چین و چروک و درخشان خواهید داشت.

عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب و آلودگی می توانند کلاژن را تجزیه کنند و باعث می شود چین و چروک هایی به مرور زمان به شما سلام کنند. سن نیز عامل اصلی است. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می یابد، بنابراین پوست می تواند نازک تر به نظر برسد و به همین دلیل شاهد افتادگی پوست خود می شویم.

از دست دادن کلاژن از اوایل دهه بیست شروع می شود و باعث می شود هم کلاژن موجود حفظ شود و هم پوست شما تحریک شود وسرعت گردش خون بیشتر شده و سریع تر از قبل کلاژن تولید شود. شما می توانید با روش های مختلفی به افزایش کلاژن پوست کمک کنید.

همچنین زنان، می توانند در 5 سال اول یائسگی تا 30 درصد از تولید کلاژن خود را از دست بدهند. پس روش های جوانسازی و افزایش کلاژن پوست در دهه های چهارم و پنجم زندگی اهمیت بسیاری دارند.

اگر در اوایل دهه سوم عمرتان هستید و هنوز روی بزرگترین نعمت خدادادی زندگی تان، سرمایه گذاری نکرده اید؛ حالا وقتش رسیده که برای افزایش کلاژن پوست خود موارد زیر را در روتین مراقبت از پوست رعایت کنید.

1) از کلاژن تولیدی پوستتان، با سرم  ویتامین C  محافظت کنید

این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که از کلاژن موجود در پوست در برابر آسیب اشعه های مختلف محافظت می کند. و باعث افزایش کلاژن پوست و ثبات پروتئین های کلاژن در پوست می شود. پس ارزشش را دارد که برای نگهداری از پوست فوق العاده تان، ولخرجی کنید و سرم ویتامین C را در اولویت های روزانه تان بگنجانید.

2) برای افزایش کلاژن پوست، رتینوئیدها را جدی بگیرید

رتینوئید / رتینول مشتقات ویتامین A هستند که ژن های درگیر در تولید کلاژن را تنظیم می کنند. بهبود چین و چروک صورت پس از استفاده از رتینول به مدت 12 هفته در گزارش ها مشهود است.

3) از پیتیدها استفاده کنید

پپتیدها یک زنجیره کوتاه از اسیدهای آمینه هستند که به عنوان عناصر سازنده پروتئین ها عمل می کنند.

 محصولات حاوی پپتیدها به افزایش کلاژن پوست و الاستین در پوست کمک می کنند و باعث تقویت و سفتی بافت پوست می شوند و از چروک ها نجاتتان می دهند.

4) مصرف مکمل های کلاژن را در نظر بگیرید

کلاژن اغلب مانند پودرهای پپتید کلاژن، کپسول یا مایع به صورت مکمل فروخته می شود. اما آیا آنها واقعا کار می کنند؟

ما مطمئن نیستیم که مکمل های کلاژن چقدر موثر هستند چرا که بیشتر چیزهایی که ما می خوریم توسط اسیدهای معده تجزیه می شوند و در جریان خون جذب نمی شوند. مشخص نیست که ما کلاژن بلعیده شده را جذب می کنیم یا اینکه به طور کامل در معده تجزیه می شود و قبل از انجام وظیفه از بین می رود یا خیر!

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

اما مکمل های مختلف کلاژن موجود است، از جمله پودرهایی که می توانید آنها را در قهوه و اسموتی ها مخلوط کنید.

فروشندگان این محصولات ادعا می کنند که این مکمل ها به افزایش کشش پوست، آبرسانی و افزایش کلاژن  پوست کمک می کنند.

5) ضدآفتاب بزنید!

ضد آفتاب برای پیشگیری از سرطان پوست -بلکه همچنین برای جوان و شاداب نگه داشتن پوست بسیار حیاتی است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا UV بنفش می تواند منجر به تجزیه کلاژن شود و به  خطوط ریز و چین و چروک ایجاد کند. بنابراین شما هرگز آن قدر جوان نیستید که کرم ضدآفتاب را فراموش کنید!

ضد آفتاب با طیف گسترده ای با SPF 30 یا بالاتر انتخاب کنید و هر 2 الی 4 ساعت آن را تمدید کنید. پوست شما ارزشش را دارد که ضدآفتاب های مختلف را امتحان کنید و با آن نوازشش دهید! البته اگر می خواهید از دیدن خودتان در آینه لذت ببرید! هم چنین گردن و دستانت را هم ضدآفتاب بزنید.

شاید این روش مستقیما منجر به افزایش کلاژن پوست نشود اما از سرعت تجزیه آن می کاهد. برای محافظت از پوست چشم هایتان نیز عینک آفتابی بزنید.

6) پروتئین طبیعی مصرف کنید

غذاهای پر پروتئین حاوی اسیدهای آمینه هستند که برای افزایش کلاژن پوست بسیار مهم هستند. منابع پروتئین بدون چربی شامل ماهی، غذاهای دریایی، سینه مرغ بدون پوست و برش های بدون چربی گوشت گاو است.

7) لایه برداری و پاکسازی پوست را امتحان کنید

گزینه های زیادی برای اقدامات ضد پیری درمراکز زیبایی وجود دارد. از جمله یک برنامه پاکسازی و لایه برداری شیمیایی این روش ها از اسیدهای هیدروکسی (مانند اسید گلیکولیک.) برای افزایش گردش سلول های پوستی استفاده می کنند که به نوبه خود منجر به افزایش کلاژن پوست می شود.

اثرات مثبت در کاهش چین و چروک پوست و جوانسازی پوست بلافاصله پس از این فرآیندها قابل مشاهده است.

8) از متخصص پوستتان درباره انواع روش های جوانسازی پوست مشاوره بگیرید.

روش های زیادی برای رفع لکه های پوستی، یا جوانسازی پوست وجود دارد از جمله، میکرودرم آبریژن، میکرونیدلینگ و هیدروفیشیال. اما برای اینکه نیاز دقیق پوستتان را بفهمید باید با پزشک مشورت کنید. این روش های درمانی با تحریک پوست به افزایش کلاژن پوست  کمک می کنند و می توانند به درمان علائم قابل مشاهده پیری کمک کنند.

9) استرس تان را کنترل کنید

استرس باعث التهاب می شود و قدرت بدن را برای ترمیم خود ضعیف می کند و پیری پوست را تسریع می کند.

برای کاهش استرس

  • بخوابید!

حفظ یک برنامه منظم برای خواب ممکن است به افزایش کلاژن پوست کمک کند.

  • ورزش کنید!

فعالیت بدنی بدن، ذهن و پوست شما را جوان نگه می دارد. ورزش یکی دیگر از عوامل مهم در کند کردن روند پیری است و یک روش صادقانه برای از بین بردن استرس است.

10) افزایش کلاژن پوست با ترک سیگار!

کشیدن سیگار به روش های مختلفی پوست شما را پیر می کند. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون و اکسیژن در پوست می شود. این ماده همچنین رادیکال های آزاد سمی ایجاد می کند که به الیاف کلاژن و الاستین آسیب می رسانند و آنتی اکسیدان های پوست را از بین می برند. پس ترک سیگار، غیر مستقیم باعث افزایش کلاژن پوست می شود.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *