شناسایی و درمان موهای آسیب دیده، یک تیر و چند نشان !

4.8/5 - (6 امتیاز)

مطمئن نیستید که آیا موهایتان آسیب دیده است یا اصلا چطور بلای این موهای کدر و خشک و ضعیف، به سرتان آمد؟ درکتان می کنم! درست به همان اندازه که تصور پیچیدن باد میان موهای ابریشمی و براق، مثل تبلیغات انواع شامپوها و محصولات مراقبتی مو، احساساتتان را جریحه دار می کند، موهای آسیب دیده هم همان قدر آزار دهنده است!

اما حقیقت این است که تا زمانی که نتوانید موهای آسیب دیده را تشخیص دهید، کاری برای درمانشان از دستتان بر نمی آید!

وقتی بدانید موی آسیب دیده، به چیزی فراتر از زیبایی مربوط می شوند! (چیزی به نام سلامتی!) اهمیت تشخیص موهای سالم و ناسالم را به خوبی درک می کنید.

انواع موهای آسیب دیده:

گاهی اوقات، ممکن است فکر کنید که موهای شما آسیب دیده است. اما تنها چیزی که موهایتان می خواهند، یک شستشوی خوب است.

درمان موهای آسیب دیده به نوع آسیب مو بستگی دارد پس طبیعتا شناخت انواع آسیب مو مهم است.

دانستن نوع آسیب مویی که با آن روبرو هستید دست کم به شما این امید را می دهد که از چاله به چاه نیفتید. به هر حال، شما نمی توانید مدام موهای خود را با چیزی درمان کنید که  فکر می کنید مناسب است اما برای نوع آسیب دیدگی مو نیست. جدا از وقت و هزینه ای که هدر می دهید، به موهای آسیب دیده تان، نیز ضرر بیشتری می رسانید.

موارد زیر نشانه هایی است که نشان می دهد موهای شما آسیب دیده است:

1) موخوره و چندشاخه شده موها

صرفا برای آن که همگی حداقل یک بار دچار موخوره شده ایم باعث نمی شود که آن را دست کم بگیریم! موخوره بدترین نوع آسیب دیدگی موهاست. چندشاخه شدن ساقه و نوک موهایتان، اگر درمان نشوند به روند تخریبشان ادامه می دهند و می تواند تا قسمت بالایی تقسیم شده و به کل ساقه مو آسیب برساند، کوتیکول های مو در کل صاف نمی مانند و باعث زبری، گره خوردن و وزشدن موهایتان می شود.

برای درمان و پیشگیری از موخوره چه کنیم؟

تلخ ترین واقعیت موخوره این است که فقط باید موهایتان را کوتاه کنید!

اما برای پیشگیری از موهای آسیب دیده و چندشاخه، به نکات زیر توجه کنید:

  • هنگام شستن یا شانه کردن با موهایتان مهربان باشید
  • موهایتان را در هوای آزاد خشک کنید
  • از خشک کردن موهای خود با حوله خودداری کنید، در عوض از تی شرت نخی آن هم صرفا برای آب گیری موهایتان استفاده کنید
  • موهای خود را هر چند هفته یکبار نوک گیری کنید
  • هنگام خواب شبانه از بالشهای ساتن یا ابریشمی استفاده کنید

از محصولات و شامپوهای گیاهی استفاده کنید محصولات شیمیایی مانند سدیم لوریل سولفات، عامل اصلی موهای آسیب دیده است.

2) موهای آسیب دیده از مواد شیمیایی

ما می خواهیم ظاهری متفاوت داشته باشیم، اما به چه قیمتی؟ رنگ و دکلره!

موهای آسیب دیده درست حاصل رنگ کردن های متعدد موهایمان است. مراقبت از مو درست به اندازه مراقبت از پوست، آداب خودش را دارد.

برای درمان و پیشگیری موهای آسیب دیده رنگ شده، به نکات زیر توجه کنید:

  • بین وقت های ترمیم رنگ موهایتان، فاصله بیندازید یا مدل های جدیدتر مثل آمبره مو که ریشه موهایتان را آن چنان درگیر نمی کنند، را امتحان کنید
  • روی درمان های معتبر و حرفه ای مو سرمایه گذاری کنید
  • برای ترمیم موهای آسیب دیده ماسک های خانگی بزنید: ماسک موی داخل حمام و بعد از حمام را فراموش نکنید!
  • قبل از حالت دادن موها با سشوار کشیدن مو و اتوی آن از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید
  • برای درمان موهای آسیب دیده، موهایتان را روغن تراپی کنید تا از مات و خشک به نظر رسیدن آن جلوگیری کند (روغن آرگان، روغن نارگیل و روغن بذر کتان را در روتین مراقبت از موهایتان بگنجانید)

تا می توانید آب بنوشید تا موهایتان به اندازه کافی مرطوب بماند.

3) موهای آسیب دیده از حرارت

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

این روزها کمتر خانمی را با موهای فر و حالت دار طبیعی می بینیم!

علاقه به داشتن موهای صاف، باعث شده فراموش کنیم آدم ها و ژن ها متفاوت اند و همه ما زیبا هستیم، اتو صاف کننده مو و ابزارهای حالت دهی مو، که با حرارت بالایی کار می کنند، بهترین دوست هر دختر در زمینه آرایش مو شده است. اما دوست ناباب!

زیرا گرما، و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن می تواند به موهایتان آسیب بزند.

4) بافت موهایتان خشن و زبر شده است:

دستتان را لای موهایتان ببرید و سعی کنید با انگشتانتان آن ها را شانه کنید، اگر انگشتانتان بین گره های متعدد موهایتان، گیر می کند، یعنی موهایتان آسیب دیده است.

5) موهای کدر

گاهی موها با آسیب دیدن کوتیکول های ساقه مو، درخشندگی خود را از دست می دهد. اگر حتی بعد شستشوی صحیح موهایتان، موهای شما براق به نظر نمی رسند، قطعاً موهای شما آسیب دیده است.

6) موهای خشک

موهای خشک همیشه آسیب نمی بینند اما موهای آسیب دیده همیشه خشک هستند! اگر مشاهده کرده اید که موهای شما حتی بعد از حمام به زودی خشک می شوند، احتمالا موهایتان نیاز دارد که بیشتر از قبل، تغذیه شود.

7) شکستگی بیش از حد مو

اگر موهای شما حتی با کوچکترین کششی می شکنند، مثلاً وقتی انگشتانتان را از داخل آن عبور می دهید یا موهایتان را شانه می کنید، عمر موهایتان به آخر رسیده است و باید موهایتان را زنده کنید!

8) موهای آسیب دیده بر اثر آب نامناسب

آب سخت یکی از دلایل عمده ای است که زنان در شهرها از ریزش بیش از حد مو رنج می برند. آب سخت دارای مقدار زیادی سیلیس، منیزیم و کلسیم است که باعث شکستگی، نازک شدن و خشکی مو می شود. علاوه بر این، آب سخت همچنین می تواند باعث ایجاد شوره و آسیب به پیازهای مو شود.

اگر شهر شما دارای آب سخت باشد نمی توانید کاری کنید. اما با روش های زیر از موهایتان در برابر صدمات ناشی از آب سخت محافظت کنید:

  • شستشوی مو با سرکه: سرکه می تواند شما را از شر مواد معدنی جمع شده بر روی موهای نجات دهد! pH مو را متعادل می کند، کوتیکول های مو را صاف می کند و احساس شادابی و لطافت مو را ایجاد می کند.
  • شستن موهایتان با لیمو نیز به همین دلایل سرکه می تواند مفید باشد.
  • یک شامپو و نرم کننده مرغوب می تواند معجزه کند.
  • شستن مو با آب معدنی یا نصب فیلترهای تصفیه آب هم فکر بدی نیست!

موهای زیبا مثل یک تاج برای یک زن است. هرچه موها زیباتر باشند، یک زن احساس زیبایی بیشتری می کند و اعتماد به نفس بیشتری هم دارد. اما تشخیص موهای آسیب دیده و درمان آن ها به همین مزیت ختم نمی شود! موهایتان از سرّی درونی به شما خبر می دهند!

موهای ما، می توانند از حال و احوال اعضای داخلی بدنمان اطلاعات خوبی به ما بدهند. پس علاوه بر اینکه از دیدن زیبایی شان لذت می برید حواستان به هشدارهایی که موهای آسیب دیده تان به شما می دهند باشد!

هشدار ها!!!!

اگر موهای کم پشت، و گره خورده دارید، ممکن است دچار کم کاری تیروئید و سوتغذیه باشید. برای بررسی بیشتر به علائم دیگری مثل خستگی، افسردگی، ضعف عضلانی، افزایش یا کاهش شدید وزن توجه کنید.

اگر موهای نازک و شکننده دارید، ممکن است دچار کم خونی یا تیروئید باشید. ضعف، پوست رنگ پریده، ناخن های شکننده، هوس های غذایی عجیب (خاک رس ، خاک) علائم دیگر این بیماری هاست.

اگر موهایتان خیلی زودتر از سنتان سفید شده است، تورم در اطراف چشم یا پاها، حالت تهوع و کبود شدن سریع و بی دلیل پوستتان، شاید نشان دهنده مشکلات کلیوی باشد.

درصورتیکه ریزش بیش از حد مو دارید، و دچار خستگی شدید، کاهش وزن غیر منتظره و درد مفاصل هستید برای بررسی بیشتر درباره بیماری آلوپسی پیگیری کنید.

اگر صرفا ایراد از موهایتان است و هیچ علائم جدی دیگری ندارید، خبر خوبی برایتان دارم! با تغییر و اصلاح سبک زندگی تان  می توانید موهایتان را دوباره احیا کنید.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *