لیپوساکشن، قاتل قطعی چربی‌های بدن

5/5 - (1 امتیاز)
شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

ِجراحی لیپوساکشن، درمانی قطعی و مژده‌ای خوش و دلچسب برای افرادی است که سال‌هاست به دنبال ازبین‌بردن نواحی مختلف بدنشان به‌خصوص شکم و پهلو هستند. گاهی اوقات ورزش و رژیم غذایی سالم هم کاری از پیش نمی‌برند. و نمی‌توانند همان ظاهر ایده آلی که مدنظر دارید به شما هدیه کنند. شاید هم بهتر باشد بگوییم گاهی اوقات آن‌قدر برای رسیدن به زیبایی و هیکل خوش فرم عجول هستید که حوصله ورزش‌کردن و تغذیه صحیح را ندارید. فرقی نمی‌کند از کدام دسته باشید، درهرصورت لیپوساکشن برای شما یک گزینه فوق‌العاده است به‌شرط آن که پزشک متخصص شما را از انجام آن منع نکند. مجله زیبایی و سلامتی بیوتایل باهدف افزایش آگاهی و اطلاعات افراد به بررسی جراحی لیپوساکشِن پرداخته است. این مقاله را قبل از مراجعه به پزشک متخصص با دقت مطالعه کنید تا هنگام مراجعه سؤالات مرتبط خود را از او بپرسید.

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن نوعی عمل جراحی است که از روش مکش برای ازبین‌بردن چربی در نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازوها یا گردن استفاده می‌کند. علاوه بر این لیپوساکشن این نواحی را شکل می‌دهد. اگر نام‌های دیگری مانند لیپوپلاستی یا کانتورینگ بدن را در لیست خدمات پزشکان زیبایی دیدید، دنبال تفاوت آن با لیپوساکشن نباشید. این نام‌ها، نام‌های دیگر لیپوساکشن است.

لیپوساکشن برای کدام نواحی اجرا می‌شود؟

لیپوساکشن معمولاً برای ازبین‌بردن چربی در مناطقی از بدن که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نداده‌اند، استفاده می‌شود، مانند موارد زیر:

  • شکم
  • بازوهای آویزان
  • باسن
  • ساق پا و مچ پا
  • سینه
  • باسن و ران
  • چانه و گردن

علاوه بر این، گاهی اوقات می‌توان از لیپوساکشن برای کاهش سایز سینه یا درمان ژنیکوماستی یا بیماری افزایش غدد چربی‌های ناحیه سینه در مردان هم استفاده کرد.

لیپوساکشن بازو

لیپوساکشن چه چیزی نیست؟

هیچ یک از انواع لیپوساکشن روشی برای کاهش وزن نیست و نباید جایگزین ورزش و رژیم مناسب شود. در حقیقت، فقط بیمارانی که دارای وزن متناسب و پایدارهستند اما در نواحی خاص بیش از حد چربی دارند، می توانند با خیال راحت لیپوساکشن را انجام دهند. به علاوه لیپوساکشن درمانی برای چاقی نیست و سلولیت یا علائم کشش پوست را از بین نمی برد.

لیپوساکشن برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از دسته افرادی نیستید که به ورزش و رژیم غذایی پایبند باشند، بهتر است برای لیپوساکشن هزینه نکنید! احتمالاً می‌پرسید چرا! در پاسخ باید بگوییم با افزایش وزن، سلول‌های چربی از نظر اندازه و حجم افزایش می‌یابند. به نوبه خود، لیپوساکشن تعداد سلول‌های چربی در یک منطقه خاص را کاهش می‌دهد. میزان چربی خارج شده به‌ظاهر منطقه و حجم چربی بستگی دارد. تغییرات کانتورینگ بدن معمولاً دائمی هستند اما تا زمانی که وزن شما ثابت بماند. به همین دلیل شما باید به ورزش و تغذیه صحیح و اصولی وفادار بمانید.

اگر پوست بدون لک و سالمی دارید این روش برای شما رضایت‌بخش‌تر و کم دردسر خواهد بود. پس از لیپوساکشن، پوست خود را به خطوط جدید مناطق تحت درمان می‌رساند. اگر از پوستی یک رنگ که قابلیت ارتجاعی خوبی دارد، برخوردار باشید، بعد از جراحی لیپوساکشن پوست شما صاف به نظر می‌رسد. اما اگر پوست شما نازک است، ممکن است پس از لیپوساکشن دچار شل‌شدگی پوست شوید.

به‌علاوه همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود، برای اینکه تحت جراحی لیپوساکشن قرار بگیرید، باید در سلامت کامل به سر ببرید. اگر بیماری‌هایی مانند جریان خون، بیماری عروق کرونر، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف دارید که می‌تواند شرایط را حین و پس از جراحی لیپوساکشن پیچیده کند، احتمالاً پزشک متخصصتان تا زمان بهبود این بیماری‌ها، جراحی لیپوساکشن را به تعویق بیندازد.

چگونه باید برای جراحی لیپوساکشن آماده شوید؟

قبل از عمل، با جراح خود در مورد انتظاراتی که از جراحی دارید، صحبت کنید. جراح سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند. در مورد هرگونه شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید و هرگونه دارو، مکمل یا گیاهان دارویی که مصرف می‌کنید سؤال می‌پرسد. با خودتان و پزشکتان روراست باشید. و به امید داشتن ظاهری مطلوب، سلامتی‌تان را با پنهان کردن سابقه پزشکی‌تان به خطر نیندازید.

جراح توصیه می‌کند حداقل سه هفته قبل از جراحی مصرف برخی از داروها مانند داروهای رقیق‌کننده خون یا ضدالتهاب غیراستروئیدی را متوقف کنید. همچنین ممکن است لازم باشد که آزمایش‌های خاصی را قبل از عمل انجام دهید.

لیپوساکشن جراحی

سایر اقدامات احتیاطی برای جراحی لیپوساکشن

اگر عمل شما به حذف فقط مقدار کمی چربی خلاصه می‌شود، ممکن است جراحی در محیط مطب انجام شود. اما اگر مقدار زیادی چربی از بدن خارج شود یا قصد انجام سایر اقدامات برای کاهش وزن مانند جراحی معده را به طور هم‌زمان با جراحی لیپوساکشن دارید، باید دو روزی در بیمارستان بمانید. پس حواستان به برنامه‌ریزی برای مرخصی و یک شخص صبور که همراهی‌تان کند، باشد.

مراحل جراحی لیپوساکشن

۱) قبل از عمل لیپوساکشن

قبل از انجام روش لیپوساکشن، جراح ممکن است خطوطی را در نواحی بدن شما طراحی کند. اگر می‌خواهید لذت تجربه لیپوساکشن را چندبرابر کنید، قبل از جراحی یادتان نرود عکس بگیرید و با پس از عمل خود مقایسه کنید.

لیپوساکشن

انواع لیپوساکشن

جراح شما روش مناسب را بر اساس اهداف درمانی، ناحیه‌ای از بدن شما برای درمان و اینکه آیا درگذشته روش‌های دیگر لیپوساکشن هم انجام داده‌اید یا خیر، یکی از انواع لیپوساکشن را برای اجرا انتخاب خواهد کرد.

  • لیپوساکشن تامسنت

این روش متداول‌ترین نوع لیپوساکشن است. جراح یک محلول استریل که مخلوطی از آب‌نمک که به ازبین‌بردن چربی کمک می‌کند. همچنین داروی بیهوشی (لیدوکائین) برای تسکین درد و دارویی (اپی‌نفرین) به ناحیه تحت درمان تزریق می‌کند. تا باعث انقباض رگ‌های خونی شود. این محلول باعث تورم و سفت شدن ناحیه آسیب‌دیده می‌شود.

سپس جراح برش‌های کوچکی در پوست شما ایجاد می‌کند و یک لوله نازک به نام کانول را زیر پوست شما قرار می‌دهد. کانول به خلائی متصل است که چربی و مایعات بدن شما را مکش می‌کند. مایعات بدن شما ممکن است از طریق یک خط داخل وریدی (IV) دوباره پر شود.

  • لیپوساکشن با کمک سونوگرافی (UAL)

این نوع لیپوساکشن گاهی اوقات همراه با لیپوساکشنِ سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در طول UAL، جراح یک میله فلزی را وارد بدن می‌کند که انرژی فراصوت در زیر پوست شما منتشر می‌کند. این کار باعث ازبین‌رفتن دیواره‌های سلول چربی و تجزیه چربی می‌شود تا راحت‌تر برداشته شود. نسل جدید UAL به نام لیپوساکشن با کمک VASER از دستگاهی استفاده می‌کند که می‌تواند کانتورینگ پوست را بهبود بخشد و احتمال آسیب‌های پوستی را کاهش دهد.

  • لیپوساکشن به کمک لیزر (LAL)

در این روش از نور لیزر با شدت بالا برای ازبین‌بردن چربی برای حذف استفاده می‌شود. در طی LAL، جراح فیبر لیزر را از طریق یک برش کوچک در پوست وارد می‌کند و رسوبات چربی را امولسیون می‌کند. سپس چربی از طریق کانول خارج می‌شود. این روش به نام لیزر لیپولیز طرفداران زیادی دارد و به‌تازگی به محبوب‌ترین روش لیپوساکشن تبدیل شده است.

  • لیپوساکشن با کمک نیرو (PAL)

در این نوع لیپوساکشن از یک کانول استفاده می‌شود که با یک حرکت سریع عقب و جلو حرکت می‌کند. این ارتعاش به جراح اجازه می‌دهد تا چربی‌های سخت را با سهولت و سرعت بیشتری بیرون بکشد. PAL ممکن است بعضی اوقات درد و تورم کمتری ایجاد کند. به همین دلیل لازم است جراح با دقت بیشتری چربی را بر دارد. اگر نیاز به برداشتن مقدار زیادی چربی باشد، جراح شما ممکن است این روش را انتخاب کند.

۲) حین عمل لیپوساکشن

بعضی از روش‌های لیپوساکشن ممکن است فقط به بی‌حسی موضعی یا محلی نیاز داشته باشند. سایر اقدامات ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد که باعث بیهوشی موقتی می‌شود. ممکن است به شما یک آرام‌بخش، به طور معمول از طریق تزریق IV، برای کمک به شما در حفظ آرامش و آرامش داده شود.

تیم جراحی، ضربان قلب، فشارخون و سطح اکسیژن خون را در تمام مراحل کنترل می‌کند. در صورت انجام بی‌حسی موضعی و احساس درد در حین عمل، به جراح خود بگویید. دارو یا حرکات ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد. بسته به میزان حذف چربی، این روش ممکن است تا چند ساعت طول بکشد.

اگر بیهوشی عمومی داشته باشید، با بدن جدیدتان در یک اتاق بهبودی بیدار می‌شوید. شما معمولاً حداقل چند ساعت را در بیمارستان یا کلینیک می‌گذرانید تا پرسنل پزشکی بتوانند روند بهبودی شما را کنترل کنند. اگر در بیمارستان باشید، ممکن است یک شب بمانید تا پزشکان از کمبود آب بدن یا شوک ناشی از، ازدست‌دادن مایعات اطمینان حاصل کنند.

۳) بعد از عمل لیپوساکشن

بعد از عمل، طبیعی است کمی درد، تورم و کبودی داشته باشید. جراح شما ممکن است برای کمک به کنترل درد و کاهش خطر عفونت دارو تجویز کند. بعد از عمل، جراح ممکن است بخیه‌های شما را بازبگذارد و برای تخلیه مایع چربی، تخلیه‌های موقتی انجام دهد. معمولاً باید چند هفته از لباس‌های تنگ استفاده کنید که به کاهش تورم کمک می‌کند.

ممکن است لازم باشد چند روز قبل از بازگشت به محیط کار و چند هفته قبل از شروع فعالیت‌های عادی خود از جمله ورزش صبر کنید.

چه نتایجی را می‌توانید از لیپوساکشن انتظار داشته باشید؟

پس از لیپوساکشن، تورم معمولاً طی چند هفته فروکش می‌کند. در این زمان، ناحیه تحت درمان باید حجیم به نظر برسد. پس از چند ماه می‌توانید انتظار داشته باشید که ناحیه تحت درمان، ظاهری لاغرتر و خوش فرم تر داشته باشد.

طبیعی است که پوست با افزایش سن کمی شل شود، اما نتایج به‌طورکلی تا زمانی که وزن خود را حفظ کنید ماندگار است. اگر بعد از لیپوساکشن اضافه‌وزن پیدا کنید، ممکن است توزیع چربی تغییر کند. پس برای آن که همیشه از ظاهر خود راضی بمانید از یک متخصص تغذیه و یک مربی ورزش حرفه‌ای مشورت بگیرید.

خطرات و عوارض جانبی لیپوساکشن

مانند هر عمل جراحی بزرگ، لیپوساکشن خطراتی مانند خونریزی و واکنش به بیهوشی را به همراه دارد. عوارض احتمالی خاص آن عبارت‌اند از:

  • بی‌نظمی و عدم تقارن کانتورینگ بدن: به دلیل ازبین‌بردن ناهموار چربی، کشش ضعیف پوست و بهبود غیرمعمول، پوست شما ممکن است ناهموار، مواج یا آویزان به نظر برسد. این تغییرات ممکن است دائمی باشد. آسیب زیرپوست از لوله نازک (کانول) که در حین لیپوساکشن استفاده می‌شود، ممکن است به پوست لکه بینی دائمی دهد.
  • تجمع مایعات: کیست‌های موقتی مایع (سروما) می‌توانند در زیرپوست ایجاد شوند. ممکن است لازم باشد این مایع با سوزن تخلیه شود.
  • بی‌حسی: ممکن است احساس بی‌حسی موقت یا دائمی در ناحیه آسیب‌دیده داشته باشید. تحریک موقت عصب هم از عوارض جانبی لیپوساکشن است.
  • عفونت: عفونت‌های پوستی از عوارض نادر لیپوساکشن است اما هنوز هم ممکن است رخ بدهد. عفونت شدید پوستی ممکن است زندگی را تهدید کند.
  • آسیب به بافت داخلی بدن: یک کانول که بیش از حد به سطح پوست نفوذ می‌کند ممکن است عضوی داخلی را سوراخ کند. و نیاز به ترمیم جراحی اضطراری داشته باشید.
  • آمبولی چربی: ممکن است تکه‌های چربی شل شده از بین رفته و در رگ خونی گیرکرده و در ریه‌ها جمع شده و یا به مغز منتقل شوند. آمبولی چربی یک فوریت پزشکی است.
  • مشکلات کلیوی و قلبی: تغییر در سطح مایعات در هنگام تزریق و مکش مایعات می‌تواند باعث بروز مشکلات کلیوی، قلبی و ریوی به طور بالقوه برای زندگی شود.
  • مسمومیت با لیدوکائین: لیدوکائین یک ماده بیهوشی است که اغلب با مایعات تزریق شده است. در طی لیپوساکشن برای کمک به کنترل درد تجویز می‌شود. اگرچه به‌طورکلی بی‌خطر است، اما در مواردی نادر، مسمومیت با لیدوکائین می‌تواند ایجاد شود. و باعث ایجاد مشکلات جدی در سیستم عصبی قلب و قلب می‌شود.

چطور عوارض جانبی لیپوساکشن را به حداقل برسانید؟

قبل از هر اقدام عملی مزایا و معایب لیپوساکشن را بررسی کنید. برای کمک به پیشگیری، تشخیص، درمان یا مدیریت بیماری‌ها، حتماً قبل از انجام عمل تمام آزمایش‌های لازم را انجام دهید. مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را جدی بگیرید. به‌علاوه به یاد داشته باشید که پرداخت هزینه‌ای کمتر، ارزش آن را ندارد که سلامتی خود را به دست پزشک بدون مجوز بسپارید.

مجله زیبایی بیوتایل تاکید می‌کند که مطالب این سایت با اهداف آموزشی تهیه شده و قرار نیست جایگزینی برای درمان پزشکی توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی باشد. به دلیل نیازهای منحصربه‌فرد، خواننده باید با پزشک خود مشورت کند.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *