عمل لیپوپلاستی، تحولی شگرف در حوزه زیبایی و سلامتی

5/5 - (1 امتیاز)
شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

لیپوپلاستی که لیپوساکشن، مکش لیپوسکوپتر، لیپکتومی یا لیپو هم نامیده می‌شود، نوعی جراحی زیبایی است که رؤیای دیرینه آدمیان برای ازبین‌بردن چربی‌های بدن و داشتن اندامی خوش فرم و زیبا به واقعیت پیوند زده است. عمل لیپوپلاستی با تجزیه کردن چربی‌های اضافی بدن و مکیدن آن ها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، باعث لاغری موضعی و چشمگیری در زنان و مردان شده است. خوشبختانه عمل لیپوپلاستی یا لیپوساکشن محدودیتی درباره تجربه آن توسط افراد مختلف ندارد. علاوه بر این، اغلب افراد گزارش‌هایی حاکی از نتیجه‌بخش بودن این جراحی ارائه داده‌اند و باعث محبوبیت سریع این روش شده‌اند. عمل لیپوپلاستی معمولاً در نواحی خاصی از بدن مانند شکم، پهلو، باسن، ران، گردن، چانه، پست بازوها و ساق پا قابلیت اجرا دارد. اگر شما هم مشتاق شده‌اید که درباره سازوکار این روش در حذف مؤثر و دائمی چربی‌ها بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید.

عمل لیپوپلاستی چیست؟

شاید بعد از خواندن مقدمه این تصور برایتان ایجاد شده باشد که پس از جراحی لیپوپلاستی بتوانید شاهد کاهش شدید وزن خود باشید، اما مجله زیبایی و سلامتی بیوتایل اذعان می‌کند که لیپوپلاستی یک روش کلی برای کاهش وزن نیست. حتی لیپوساکشن، روشی برای درمان چاقی مفرط هم نیست! افرادی که از عمل لیپوپلاستی به هدف مطلوب خود رسیده‌اند افرادی هستند که معمولاً وزن پایدار و مناسبی دارند اما مایل هستند تا چربی‌های اضافی بدن خود را در نواحی خاصی از بین ببرند. هرچند هدف از جراحی لیپوپلاستی یا کانتورینگ بدن، زیبایی‌شناسی و رسیدن به ظاهری ایده‌آل است اما متأسفانه هنوز هم درمان قطعی برای رفع سلولیت پوست یافت نشده است. صادقانه باید بگوییم لیپوپلاستی برای درمان سلولیت پوست مناسب نیست، اما اگر علاقه شدیدی به اندام‌های بی‌نقص ورزشکاران دارید و می‌خواهید خطوط عضلات بدن خود را افزایش دهید، این عمل پیشنهاد خوبی برای شما است.

عمل لیپوپلاستی

لیپوساکشن یا لیپوپلاستی چطور انجام می‌شود؟

لیپوساکشن یا لیپوپلاستی سلول‌های چربی را به طور دائمی از بین می‌برد و شکل بدن را تغییر می‌دهد. چربی از طریق یک ابزار توخالی، معروف به کانول از بدن خارج می‌شود. این ابزار زیرپوست قرار می‌گیرد و خلا قوی و فشارقوی به کانول وارد می‌شود. بااین‌حال، اگر بیمار بعد از عمل لیپوپلاستی، شیوه زندگی سالمی را دنبال نکند، خطر بزرگ‌تر شدن مجدد سلول‌های چربی باقی‌مانده وجود دارد.

حقایق پشت پرده جراحی لیپوپلاستی

یکی از حقایق پشت پرده در خصوص جراحی لیپوپلاستی یا لیپوساکشن که معمولاً گفته نمی‌شود، این است که مقدار چربی قابل برداشت که از بدن حذف می‌شود با اطمینان محدود است. همچنین، برخی از خطرات از جمله عفونت، بی‌حسی و زخم پس از عمل لیپوپلاستی وجود دارد. اگر چربی بیش از حد از بین برود، ممکن است برآمدگی یا فرورفتگی در پوست ایجاد شود. به نظر می‌رسد خطرات جراحی با میزان چربی خارج شده مرتبط باشد.

با افزایش وزن، هر سلول چربی از نظر اندازه و حجم افزایش می‌یابد. لیپوساکشن یا لیپوپلاستی فقط تعداد سلول‌های چربی را در مناطق جدا شده حین عمل، کاهش می‌دهد.

افراد حتماً باید قبل از تصمیم‌گیری برای لیپوپلاستی و زیر تیغ جراحی رفتن، با پزشک خود در مورد نکات مثبت و منفی لیپوساکشن صحبت کنند. لیپوپلاستی فقط باید پس از بررسی دقیق انجام شود. چراکه بسیاری از اوقات رفع و حذف چربی‌ها خیلی ساده‌تر از آن است که نیاز به جراحی لیپوپلاستی باشد.

کاربردهای لیپوپلاستی

لیپوپلاستی، عمدتاً برای بهبود ظاهر مورداستفاده قرار می‌گیرد. هرچند در نتیجه کاهش و حذف چربی‌ها در جراحی لیپوساکشن، سلامت جسمانی هم تا حدودی تأمین می‌شود. اما اکثر افراد با اتخاذ یک سبک زندگی سالم ممکن است به همان نتایج یا حتی بهتر برسند. یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و یک برنامه خواب منظم میتواند در این سبک زندگی موثر باشد.

مجله زیبایی و سلامتی بیوتایل عمل لیپوپلاستی یا لیپوساکشن را به افرادی که به طور معمول در تغییر سبک زندگی به نتایج مطلوب نرسیده باشند، پیشنهاد می‌کند چراکه این روش می‌تواند مناطقی از چربی را که در برابر ورزش و رژیم غذایی مقاوم هستند، درمان کند. بااین‌حال، اگر هنوز چربی‌هایتان در برابر ورزش و رزیم غذایی ضعیف هستند بهتر است با اسلحه تغییر سبک زندگی، به جنگ آن ها بروید.

مناطق زیر بدن معمولاً برای درمان لیپوساکشن در نظر گرفته می‌شوند:

  • شکم
  • باسن
  • سینه
  • باسن
  • پهلوها
  • خط گردن و ناحیه زیر چانه
  • قسمت داخلی و خارجی ران‌ها
  • بازوهای آویزان

لیپوپلاستی پهلو

فواید و مزایای لیپوپلاستی در حوزه سلامت بدن

هرچند لیپوساکشن به طور معمول برای اهداف زیبایی و رسیدن به اندام مطلوب انجام می‌شود، اما گاهی اوقات برای درمان برخی از شرایط پزشکی هم استفاده می‌شود.

کاربردهای پزشکی جراحی لیپوپلاستی

  1. درمان ورم لنفاوی:

یک بیماری مزمن یا طولانی‌مدت است که در آن مایعات اضافی معروف به لنف در بافت‌ها جمع می‌شود و باعث ایجاد ورم یا تورم می‌شود. این مشکل معمولاً در بازوها یا پاها ایجاد می‌شود. گاهی اوقات از عمل لیپوپلاستی یا لیپوساکشن برای کاهش تورم، ناراحتی و درد استفاده می‌شود.

  1. ژنیکوماستی:

بعضی اوقات چربی در زیر سینه‌های مردان جمع می‌شود. و ظاهری غده مانند ایجاد می‌کند، در این حالت زیر نظر پزشک می‌توانید از جراحی لیپوساکشن برای درمان استفاده کنید.

  1. سندرم لیپودایستروفی:

در این بیماری، چربی در یک قسمت از بدن جمع شده و در قسمتی دیگر از بین می‌رود. لیپوپلاستی با توزیع طبیعی‌تر چربی بدن می‌تواند ظاهر بیمار را بهبود بخشد.

  1. کاهش شدید وزن پس از چاقی:

فردی که دچار بیماری چاقی باشد و حداقل ۴۰ درصد BMI خود را از دست بدهد ممکن است برای ازبین‌بردن پوست اضافی و سایر ناهنجاری‌ها به درمان نیاز داشته باشد.

  1. لیپوماس:

این بیماری در واقع ایجاد تومورهای چربی در نواحی مختلف بدن است. این تومورها معمولاً خوش‌خیم هستند. برای درمان آن می‌توانید از پزشک متخصص خود درباره جراحی لیپوپلاستی سؤال کنید.

تکنیک‌های جراحی لیپوساکشن یا لیپوپلاستی

تعدادی از تکنیک‌های لیپوساکشن وجود دارد که جراح بر حسب سابقه پزشکی، میزان چربی بدن، سن و نتیجه نهایی ممکن است یکی از آن ها را انتخاب کند.

5 روش محبوب عمل لیپوپلاستی

  1. لیپوساکشن Tumescent: چندین لیتر از محلول نمکی با داروی بی‌حسی موضعی (لیدوکائین) و رگ سازنده (اپی‌نفرین) به زیرپوست در ناحیه‌ای که قرار است مکش شود، پمپ می‌شود. چربی از طریق لوله‌های مکش کوچک مکش یا مکش می‌شود. این محبوب‌ترین شکل لیپوساکشن است.
  2. لیپوساکشن خشک: قبل از برداشتن چربی، هیچ مایعی تزریق نمی‌شود. امروزه به‌ندرت از این روش استفاده می‌شود. احتمال کبودی و خونریزی در این نوع عمل لیپوپلاستی بیشتر است.
  3. لیپوساکشن به کمک سونوگرافی (UAL): این روش به‌عنوان لیپوپلاستی اولتراسونیک شناخته می‌شود، کانول با سونوگرافی انرژی می‌گیرد. این باعث می‌شود که چربی در اثر تماس ذوب شود. ارتعاشات سونوگرافی دیواره سلول‌های چربی را می‌ترکاند، چربی را تبدیل به مایع کرده و مکش آن را راحت‌تر می‌کند. این روش برای مناطق فیبری، مانند سینه، پشت و در مناطقی که قبلاً لیپوساکشن انجام شده است، مناسب است. بعد از لیپوساکشن اولتراسونیک، لیپوساکشن با کمک مکش برای ازبین‌بردن چربی مایع انجام می‌شود.
  4. لیپوساکشن با کمک نیرو (PAS): همچنین به‌عنوان لیپوپلاستی مجهز به قدرت شناخته می‌شود. PAS از یک کانول مخصوص با سیستم مکانیزه استفاده می‌کند. که به‌سرعت به جلو و عقب حرکت می‌کند. و به جراح اجازه می‌دهد تا چربی را با سهولت بیشتری بیرون بکشد.
  5. لیپولیز به کمک لیزر (LAL): این یک روش تهاجمی و البته ایمن‌تر از روش سنتی لیپوساکشن برای ازبین‌بردن چربی است. یک لوله کوچک از طریق یک برش کوچک وارد می‌شود تا انرژی لیزر و گرما را به چربی موجود در زیرپوست منتقل کند.

درصد رضایت از عمل لیپوپلاستی در چه افرادی بالاتر است؟

لیپوساکشن در افرادی که رنگ پوست یک‌دست و پوستی انعطاف‌پذیر دارند، در نواحی از بدن که عمل لیپوپلاستی انجام می‌شود، بهترین نتیجه را گزارش کرده‌اند. در مقابل افرادی که پوست آنها فاقد خاصیت ارتجاعی است، ممکن است در مناطقی که حذف چربی‌ها انجام شده است، دچار شل‌شدگی پوست شوند.

فرد متقاضی برای عمل لیپوپلاستی باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد و از سلامت نسبی برخوردار باشد. کسانی که مشکل گردش خون یا جریان خون دارند، مانند بیماری عروق کرونر، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف، نباید برای لیپوپلاستی زیر تیغ جراحی بروند.

مراقبت‌های لازم قبل از جراحی لیپوپلاستی

قبل از عمل، بیمار باید مطمئن شود که جراحی لیپوساکشن برای او مناسب است، به همین جهت، آزمایش‌های کلی انجام و توسط پزشک متخصص بررسی می‌شود.

بنا به شرایط بیمار، جراح ممکن است قبل از عمل به موارد زیر تاکید کند:

  • افرادی که از آسپرین و داروهای ضدالتهاب منظم استفاده می‌کنند باید حداقل ۲ هفته قبل از جراحی مصرف آنها را قطع کنند.
  • ممکن است از زنان خواسته شود که مصرف قرص‌های ضدبارداری را متوقف کنند.
  • ممکن است از بیماران دچار کم‌خونی و فقر آهن خواسته شود که مکمل‌های آهن مصرف کنند.
  • فرد باید فرم رضایت‌نامه را امضا کند. این تأیید می‌کند که آنها کاملاً از خطرات، مزایا و گزینه‌های احتمالی روش آگاهی دارن

عمل لیپوپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

این روش حدود 1-4 ساعت طول می‌کشد. بیماران ممکن است قبل از عمل بیهوشی عمومی دریافت کنند که ممکن است ۱ تا ۴ ساعت طول بکشد یا از اپیدورال برای درمان‌های پایین تنه استفاده شود. در این حالت، بی‌حس‌کننده به فضای اپیدورال اطراف دورا یا کیسه پر از مایع در اطراف ستون فقرات تزریق می‌شود. این امر تا حدی شکم و پاها را بی حس می‌کند. بسته به میزان چربی که قرار است در حین جراحی لیپوساکشن برداشته شود، مدت‌زمان عمل متغیر است.

لیپوپلاستی

مراقبت‌های حیاتی پس از جراحی لیپوپلاستی

بعد از عمل، جراح ممکن است برش‌ها را بازبگذارد تا مایعات و خون اضافی از بدن تخلیه شود.

بعد از عمل، بیمار ممکن است در بعضی مناطق دچار بی‌حسی شود یا برای مراقبت‌های بیشتر، یک شب در بیمارستان بستری شود. لباس‌های مخصوص و تنگ یا باند برای نواحی که جراحی در آن ها صورت‌گرفته استفاده می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها برای کاهش درد و التهاب تجویز میشود. پس از مرخصی، معمولاً بعد از چند هفته بخیه‌ها کشیده می‌شود. کبودی، بی‌حسی و سوزش پس از عمل لیپوپلاستی کاملاً طبیعی است اما اگر بیش از ۶ الی ۸ هفته ادامه یافت، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

نتایج جراحی لیپوپلاستی چه زمانی مشخص می‌شود؟

نتایج لیپوساکشن تا زمان کاهش التهاب مشخص نخواهد بود. در برخی موارد، ممکن است چندین ماه طول بکشد. بیشتر تورم پس از حدود ۴ هفته برطرف می‌شود و ناحیه‌ای که چربی از بین می‌رود باید حجیم‌تر باشد.

افرادی که وزن خود را پس از جراحی لیپوساکشن، حفظ می‌کنند معمولاً می‌توانند نتایج دائمی را انتظار داشته باشند. اما افرادی که وزن خود را ثابت نگه ندارند ممکن است شاهد توزیع و افزایش چربی حتی در نواحی جراحی شده باشند.

ریسک‌های احتمالی جراحی لیپوپلاستی

هر عمل جراحی بزرگی خطر خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی را به همراه دارد. مجله زیبایی و سلامتی بیوتایل بارها تاکید کرده است که خطر عوارض معمولاً با میزان اهمیت عمل و همچنین مهارت‌های جراح و آموزش‌های خاص کاملاً مرتبط است.

خطرات زیر، عوارض جانبی ناخوشایند یا عوارض احتمالی ممکن است:

  • کبودی شدید و التهاب که شاید تا چندین هفته طول بکشد.
  • ترومبوفلبیت: لخته خون در ورید ایجاد می‌شود و باعث التهاب و عوارض بعدی می‌شود.
  • ظاهر نامتقارن: اگر پوستتان خاصیت ارتجاعی نداشته باشد. اگر زخم به روشی غیرمعمول بهبود یابد یا برداشتن چربی ناهموار و نامتقارن صورت بگیرد ممکن است از نتیجه راضی نباشید.
  • بی‌حسی: ناحیه آسیب‌دیده ممکن است برای مدتی بی حس شود، اما این معمولاً موقتی است و نیاز نیست نگران باشید.
  • عفونت: به‌ندرت ممکن است بعد از جراحی لیپوساکشن عفونت پوستی ایجاد شود. اما مجله زیبایی و سلامتی بیوتایل همه احتمالات ممکن را با هدف آگاهی نسبت به عمل لیپوپلاستی بازگو می‌کند.
  • سوراخ شدن اندام داخلی: این مورد بسیار نادر است.
  • مشکلات کلیوی یا قلبی: با تزریق یا مکش مایعات، تغییر در سطح مایعات بدن ممکن است باعث مشکلات کلیوی یا قلبی شود.
  • آمبولی ریوی: چربی وارد رگ‌های خونی می‌شود، به ریه‌ها می‌رود و گردش خون در ریه‌ها را مسدود می‌کند. این می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.
  • واکنش آلرژیک: حساسیت به داروها و مواد مورداستفاده در جراحی لیپوپلاستی ممکن است.
  • سوختگی پوست: حرکت کانولا ممکن است باعث سوختگی اصطکاکی روی پوست یا اعصاب شود.

کسانی که بیشترین رضایت را از نتایج جراحی لیپوپلاستی یا لیپوساکشن دارند. افرادی هستند که قبل از جراحی، نظرات موافقان و مخالفان را در نظر می‌گیرند. در مورد آنچه انتظار می‌رود اطلاعات لازم و کافی را کسب کرده، یک جراح واجد شرایط و باتجربه را انتخاب می‌کنند. سپس جزئیات را با دقت با جراح خود در میان می‌گذارند. اگر از این دسته افراد هستید، مجله زیبایی و سلامتی بیوتایل مناسب شما است. کافی است نگاهی به مقالات منتشر شده در سایت بیوتایل بیندازید تا از موضوعات روز حوزه زیبایی و سلامتی مطلع شوید.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
ارسال یک پاسخ

احراز هویت *